Sonic Youth (en Pavement) in de Frits Philipshal

Ergens halverwege de jaren 90 gingen we naar de Frits Philipshal in Eindhoven om daar Sonic Youth te zien spelen. In het voorprogramma Pavement, die net naam hadden gemaakt met de absolute klassieker Slanted & Enchanted. De drummer van Pavement, een weirdo van de bovenste plank die vrij vlot uit de band werd gezet wegens zijn verregaande gekte, liep door de Frits Philpshal bladen rode kool aan verbaasde bezoekers uit te delen.

Dat ze bij Philips op de toekomst vooruit liepen bleek die avond wel. Het prachtige en zeer schone muziekcentrum was nou niet bepaald de plaats waar je Sonic Youth en Pavement zou verwachten. Terwijl Sonic Youth een vernietigende partij noise los liet en horen en zien je zo’n beetje verging stond er opeens een aap naast me. Bokito, maar dan in een net pak. Uit zijn oor liep een snoertje, zo eentje die ook aan  ouwe telefoons met draaischijf zat. Bokito stond enorm tegen mij te schreeuwen, hij werd er allengs roder van om zijn apenkop. Ik had echter geen idee waar die aap om schreeuwde en ik had ook geen banaan bij me, dus wees ik maar eens maar het podium in een poging duidelijk te maken dat ik er geen reet van verstond wat hij zei. Hij begon daarop met zijn armen te zwaaien en sloeg daarbij bijna mijn sjekkie uit mijn handen. BIJNA, dus ik kon vrolijk verder roken. Tussen twee nummers door kon de Bokito zich dan eindelijk verstaanbaar maken. JE MAG HIER NIET ROKEN, schreeuwde hij. Mijn sjekkie was inmiddels wel zo’n beetje opgerookt, waarop ik hem op de grond gooide en met de hak van schoen uitdrukte onderwijl “zeg dat dan meteen” mompelend. Kortom, de eerste keer dat ik niet mocht roken bij een concert was in de hal bij Frits Philips.

En om maar een bruggetje te slaan, Sonic Youth speelde die avond ook nummers van Sister.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Abubakari de Vries vertelt & fantaseert & schrijft, Live in Vera (Concerten), Muziek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

