Jaga Jazzist Live in Vera

Een redelijk gevuld Vera, negen man (of eigenlijk 8 man en een vrouw) op het podium: Jazzrock uit Noorwegen, Jaga Jazzist is de naam. Geheel instrumentaal en dat wil na verloop van tijd nog wel eens saai worden. Niet bij Jaga Jazzist, die bleven de bijna twee uur dat ze speelden boeien. Dat wil ook wel met 9 muzikanten en een stuk 0f 15 verschillende instrumenten voor handen. Uit de blazers, toetsen, gitaren, bassen, bliepmachines, drums, xylofoon en wat dies meer zij werd een erg lekkere muzikale soep gebrouwen, die precies warm genoeg opgediend werd.
Met name bij het titelnummer van de recentste plaat (One Armed Bandit) waande ik me bij een Zappa show ten tijde van Hot Rats. Al is dat qua sound het enige nummer waar ik zulke duidelijke Zappa geluiden in terug hoorde. Ik moet trouwens bij multi instrumenten (big) bands sowieso altijd aan Zappa, dus let maar niet op mij.

Als liefhebber van toeters & bellenbands heb ik mij heel erg best vermaakt. Jaga Jazzist live is een belevenis die het puur van zijn muzikale kracht moet hebben. Geen podiumacts of whatever, gewoon 9 muzikanten die verschillende instrumenten in kunnen zetten en een lekker potje muziek maken met telkens nieuwe mooie geluiden.
 
Pluspunt was ook het licht, of beter, het ontbreken van overdadig licht. De laatste tijd iets te vaak in een te verlichte zaal gestaan en daar hou ik niet van. Een concert hoort illusie te zijn. Illusie dat je je in een parallel universum bevind. Waar tijd niet bestaat.  Waarin het deel van je leven wat zich voor en na de show afspeelt niet bestaat, triviale bezigheden als werk ver weg zijn, of minieme keutelprobleempjes die door mogen gaan als trouble every day even niet bestaan. Je staat in een concertzaal terwijl de rest van de wereld morgen weer vroeg op moet en al in bed ligt, je maakt deel uit van een concertfilm die andere mensen ooit in een ander universum eens op tv gaan zien. Er is niks meer. Behalve  het podium, een band, het publiek en een donkere zaal.
Die illusie werd dankzij Jaga Jazzist met medewerking van de ontlichting een paar uur prima in stand gehouden. Jammer dat na een tijdje het licht weer aan gaat en je een kwartier na afloop weer op je werk zit. Of naar huis fietst. Of een kroket bij de FEBO eet. Al is kroketten bij de FEBO eten ook een fijne ontsnapping en verkeer je dan ook in een buitengewoon universum.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Live in Vera (Concerten), Muziek. Bookmark de permalink .

6 reacties op Jaga Jazzist Live in Vera

  1. sonofrikus zegt:

    Jaga was fantastisch en indrukwekkend en volgens mij hadden ze zelf ook een erg te gekke avond.

  2. sonofrikus zegt:

    Wat ik dan wel weer wat kuttig vind is dat in bovenstaande video de drummer een fijn stukje baard heeft, terwijl hij in vera baardloos was.

  3. Peer zegt:

    enfin. als ik dan toch nog een ietwat mag melden op dit fijn toedeloe digitaal schrijfkarton , heb ik nog een,zeg maar,fijne RnR tip.

    dat mag zijn de nu: Moon Duo! BM smookt een fijne peuk met The Spits en gaan nadien nog ff plaatje draaien bij die enge Gozer met dat orgeltje.
    wotevers.

    Geweldige bende ; prachtige plaat!

    Moon Duo – Mazes

    • Ere wie ere toe komt, Sonofrikus, die enge Kiss fan, tipte mij Moon Duo reeds een tijdje geleden met als aanbeveling dat het een lid van Wooden Shjips bevat.
      Maar toch fijn dat ook jij het duo nog even onder den aandacht brengt. Zeg ik er zelf nog wel even bij dat dat spul binnenkort in de Vera club zijn kunsten tentoon gaat spreiden.

      • sonofrikus zegt:

        Ook de vorige van moon duo genaamd escape is een zeer fijn te pruimen plaat. Kijk nu al uit naar kunsten in vera. Al zou ik maar niet te veel met de ogen knipperen tijdens het concert, anders heb je de kans dat het al weer voorbij is getuige de lengte van het wooden shjips concert in vera.
        Nu we het toch over moonbands hebben wil ik hier ook nog even de moonhearts tippen. Fijne rocknroll tot en met.

  4. Pingback: Abubakari gaat naar Vera 2011 | Abubakari de Vries' Blog

Geef een reactie

