Tien jaar terug in de tijd: Ajax-FC Twente met Ome Co

Zaterdag (20.45) komt Ome Co (Adriaanse dus) bij Ajax op bezoek met FC Twente. Saillant detail: De laatste wedstrijd van Ome Co als Ajax trainer was ook een Ajax-FC Twente. Een doordeweekse in zware Ajax tijden. Een paar dagen ervoor had Ajax thuis namelijk thuis van een club uit het Zuiden des lands verloren, zoek zelf maar uit welke club dat was, heb ik geen tijd voor. Toen stond het al vrij vlot 0-2 en het werd uiteindelijk (nou ja, dat doet er ook niet toe vind ik).

Een paar dagen later kwam FC Twente dus op bezoek. Ik had Radio Langs de Lijn aan staan en na 4 minuten was het al 0-1 (Jack de Gier). En na een kwartier 0-2 (Jack de Gier) waarop ik scheldend en vloekend de radio uit deed. Alwéér na een kwartier 0-2 achter!
Na 5 minuten “GVD’end en klootzakken, prutsers, teringlijers zijn het, allemaal”  de radio toch maar weer aan gezet in het kader van “je weet maar nooit”.
Ajax herpakte zich enigszins, kreeg ook wat kansen, zo trof Wamberto met een fraai geplaatst schot de paal. Maar vijf minuten voor rust liet Mido zichzelf gaan ten opzichte van Boschker en pakte een oliedomme rode kaart. Rust 0-2 en Ajax met verder met 10 tegen 11.

Na rust bracht Andy van der Meijde de hoop en het geloof terug, hij maakte vlot na rust de 1-2. Ajax drong de elf van Twente ver terug en de 2-2 hing lang in de lucht. En in de 75ste minuut viel hij dan ook. Rafael van der Vaart schoot een vrije trap in één keer achter Boschker, 2-2. Ajax rook bloed en dat Twentse bloed vloeide in de 86ste minuut. Wamberto de Jesus Sousa Campos trapte de bal vanaf de hoek van de 16 met een fraai geplaatst schot diagonaal binnen! 3-2! Met zijn tienen tegen elf! Ha! YES! Ik kan mij nog herinneren dat ik de volgende dag op het teamkantoor op mijn werk één of andere foto uit een lijstje heb gehaald en dat ik die vervangen heb door een foto van Wampie die de 3-2 binnen schoot. Het zijn van die onvergetelijke wedstrijden die ik mij ook bijna 10 jaar later nog tot in detail herinner. Waar ik was, hoe blij ik was met de 3-2 en hoeveel GVD’s er in 5 minuten passen (precies 253) als het na een kwartier 0-2 staat, ik weet het nog precies.

Voor Ome Co mocht het echter niet baten. Ome Arie (van Eijden) en nog wat hoge Omes van Ajax hadden namelijk al lang besloten dat barbertje moest hangen. Ome Co kreeg ontslag en Ronald Koeman volgde hem op en mocht oogsten door een half jaar later verrassend de landstitel met Ajax te winnen.

Ajax-FC Twente is dus wel vaker goed voor even onvergetelijke als zoete herinneringen.
De apotheose partij van 15 mei toen we in de mooiste Ajax wedstrijd sinds jaaaaaaaren de titel pakten, maar ook de 5-3 (na 1-3) uit 1980. Voor zaterdag zou een degelijke 3-0 echter wel fijn zijn. Nul weer eens houden en daarna Real Madrid even van het veld vegen. Moet kunn’n lijkt mij.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Panini, Voetbal. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

