Sócrates Brasileiro Sampaio de Souza Vieira de Oliveira


Mijn eerste echte WK was het WK’82 in Spanje. Dat van Argentinië in 1978 kan ik mij ook nog wel heugen, maar van het WK’82 herinner ik mij meer dan van het WK 2010. Omdat het het eerste WK was wat ik van A tot Z (of van W tot K, zo u wilt) volgde. Ik was 13, had een zolderkamertje en een zwart/wit tv’tje. Daar keek ik de late wedstrijd elke avond stiekem op. Geluid niet te hard, en vanuit bed het WK volgen. Het was het WK van de Belgische zege op wraldkampeljoen Argentinië, het eerste WK van Diego Maradona die pas 4 jaar later zijn finest hour beleefde op een WK, het was namelijk ook het WK waarin Diego met rood afscheid nam van het wereldpodium. Ook het WK waarop Hongarije met 10-1 van El Salvador won, de sultan van Koeweit het veld op kwam omdat hij het niet eens was met een goedgekeurde goal van Frankrijk, van Paolo Rossi die na een schorsing wegens zijn aandeel in een omkoopschandaal zijn come back maakte en topscorer en wereldkampioen werd. Het WK van Schumacher vs Battiston.
Maar het was vooral het WK van de Goddelijke Kanaries. Het laatste écht swingende Brazilië. Op WK’s krijgen dit soort ploegen de schoonheidsprijs omdat de Duitslands en Italiës van deze wereld er met het wereldgoud vandoor gaan. In dit geval dus Italië. Dat versloeg Brazilië in een bloedstollende thriller met 3-2, 3 goals van Paolo Rossi. Ik baalde er net zo erg van als wanneer Ajax verloor.
De Brazilianen hadden onder andere Tininho Cerezo, Falcao, Eder en Zico in de ploeg. En Socrates. De deze week overleden baltovenaar die in 1982 tot de sterren van Brasil behoorde. Niet het geijkte verhaal van een in de sloppenwijk opgegroeide zwerver, maar het verhaal van een links georiënteerde maatschappijkritische zanger/
kinderarts/geniale voetballer. Voor altijd in mijn geheugen gegrifd als één van de Goddelijke Kanaries van 1982. Socratés bleek in het heden behoorlijk aan lager wal geraakt, een zwaar alcoholprobleem te hebben en een zeer zwakke gezondheid. Zondag is hij overleden aan de complicaties van een darminfectie. Maar net als andere Braziliaanse voetbalhelden zal Socratés voortleven in de harten van van veel voetballiefhebbers.
Adeus Doutor!

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Voetbal. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

