FC Groningen – SC Heerenveen

Zaterdag 18.45 is het weer Noorderslag. Oftewel FC Groningen – SC Heerenveen. Vooral beladen in de tijd dat Heerenveen subtopper was en FC Groningen net terug gekeerd was in de eredivisie en tegen degradatie speelde. Heerenveen noemde zich toen ‘de Trots van het Noorden’. De naam waar FC Groningen copyright op had. Veel meer pissed kon je de Grunn fan niet krijgen. De rivaliteit is er nog steeds wel, maar de ludieke acties (Abe groen wit verven, de Friese vlag in de Martini toren hangen, bij Lurling een naaimachine in de tuin zetten, bij Ron Jans materiaal in de tuin zetten om de lekkende Grunn verdediging mee te dichten en meer van zulks) zijn al een tijdje verleden tijd.

Ik heb zelf 11 Grunn-it Feans in het Stadion gezien (en dankzij ticketservice PES5 dit seizoen mijn eerste Heerenveen-Groningen). Één van de mooiste was de eerste. Op 21 december 2000. FC Groningen was net gepromoveerd en speelde tegen degradatie, Heerenveen was een subtopper die jaarlijks Europa in ging. En had daarmee de rol die FC Groningen ooit in het Noorden speelde overgenomen. Er hing in het Oosterpark een geladen sfeer. Deze moést gewonnen worden. Toch was het SCH wat na een kwartier op 0-1 kwam dankzij Dennis de Nooijer. Hugo maakte elf minuten voor rust gelijk voor een keihard knokkend Groningen. Iets later naait Lurling Hugo een rode kaart aan door vrij overdreven tegen de kouwe vlakte te gaan na een zwaaiend armpje van Hugo. Het verhoogt de sfeer alleen maar, het Oosterpark gaat nog verbetener achter de FC staan. Met tien man doet Groningen niet onder voor Heerenveen en in de 80′ minuut krijgt Groningen een penalty. Als ik mij niet vergis is het Fries Tony Alberda die hem versiert.  Gregoor van Dijk benut hem en scoort daarmee de winnende goal. FEEST in het Oosterpark! Bij FC Groningen oa de 16 jarige Arjan Robben in de ploeg.


Ook een memorabele…
Het duurt tot 13 januari 2006 vooraleer de FC weer eens van SCH wint. In de openingswedstrijd van de Euroborg wint Groningen op een ijskoude avond met 2-0. Erik Nevland scoort de eerste officiële treffer in de Euroborg en Danny Buijs maakt na rust de 2-0. Een betere opening van de Euroborg kan Groningen zich niet wensen te meer de sfeer er gelijk goed in zit. Het stadion staat bij zijn eerste officiële wedstrijd (een week eerder was de generale repetitie, FC Groningen-Veendam 5-0, nog kouder en ook toen maakte Nevland de eerste) gelijk op zijn kop.

Ook deze keer is Arjen Robben van de partij, maar nu als grote buitenlandse ster (bij Chelsea in die tijd) om de Euroborg te openen.

Dat zijn mijn twee mooiste Noorderslag edities. Er omheen zat een aantal wedstrijden in het kader van ‘meer spannend dan fraai’.
Zo zie ik in maart 2008 Mickey Sulejmani vlak voor tijd 0-1 scoren.
In december van dat jaar zit het venijn opnieuw in de staart als Granqvist in blessuretijd een nederlaag lijkt te voorkomen. Totdat nog verder in blessuretijd Heerenveen nog eens scoort en in the dying seconds via Paolo Henrique de 2-3 maakt. Qua dramatiek ook wel een memorabele, al was het maar om de murmur “Klootzakk’n bun’t allemaol”uit circa 20.000 Grunnse monden. Maar ook dat herinner ik mij als een verder vrij slechte wedstrijd.
Maar zoals bij veel Grunn-it Feans: De spanning en de sfeer vergoed veel.

Wat je in de toto bij deze ontmoeting in moet vullen, ik zou het bij god niet weten. Grunn wint thuis van Ajax, PSV en Feyenoord (doelcijfers 10-0) maar verliest thuis ook van RKC (0-3) en Vitesse (1-3). Heerenveen is samen met Ajax de club die dit seizoen het minst vaak verloor (vier maal) en heeft de beste uitcijfers van allemaal.
Toch heb ik het voorgevoel dat FC Groningen gaat winnen. Leer mij Grunn kennen, namelijk. Met een vrij slechte periode achter de rug is dit echt zo’n “dan staan ze er opeens weer” wedstrijd. En hoe. Net als in Heerenveen wint de thuisclub met 3-0. Omdat Heerenveen alleen dik verliest.

Zelf ben ik neutraal bij Noorderslag, ik kom uit Friesland en woon in Groningen en Ajax is mijn club. Dus wat mij betreft zaterdag 9 goals, 3 omstreden penalty’s (waarvan er twee gemist worden), twee rode kaarten, een scheidsrechter die fout op fout stapelt en een winnende goal in blessuretijd (liefst in buitenspelpositie en vooraf gegaan door een overtreding). En wie er wint zal mij zorg zijn. Hoe anders is dat voor erka (Grunn) en PES5 (it Fean). Hier de gastbijdrage van twee seizoenkaarthouders. Ik vroeg ze
A) Bij welke amateurclub speel(de) jij?
B) Wat is jouw meest memorabele Grunn-it Fean?
C) Wat wordt het zaterdag?

Eerst de gasten, dus eerst PES5 (bekend van ticketservice en Buh Kwieker):

-PES5 (26 jaar) is seizoenkaarthouder bij it Fean sinds 1994. Daarvoor soms met vader mee naar het oude stadion en zelfs naar de bekerfinale tegen Ajax in 1993.
PES5 speelt zelf amateurvoetbal bij Be Quick Dokkum. Hij kwam eerder uit voor VV Heerenveen.

-Mijn mooiste Grunn-it Fean was:
De wedstrijd uit het seizoen dat Heerenveen de beker won. Het was de laatste wedstrijd voor de winterstop om half 5 ’s middags. Onder Trond Sollied was Heerenveen aan een sterke periode bezig. Groningen was een stabiele subtopper onder Ron Jans.
We waren mooi op tijd met een aantal vrienden en nadat we auto in een woonwijk nabij de Euroborg geparkeerd hadden, liepen we richting stadion. Toen we daar om 15.15 aankwamen, bleek dat we zo niet bij het uitvak kwamen. Het was een kleine moeite geweest om ons die 100 meter te laten lopen langs het stadion, maar volgens meneer de steward kon dat absoluut niet. We moesten terug… En wat voor stuk.. Man, man wat hadden we de pest in. Na een dik uur omlopen konden we uiteindelijk via een industrieterrein bij het uitvak komen. Door die stinkende tunnen snel het vak in en we stonden er nog maar net of Roy Beerens werd gevloerd door beroepsclown Luciano. Penalty Heerenveen, 0-1 Pranjic. Wat volgde was een rommelige eerste helft met weinig kansen. Na rust een feller Groningen en dat resulteerde in de gelijkmaker van Garcia Garcia. Zoals er zovaak een oudspeler tegen ons scoort. Heerenveen had het moeilijk, maar uit een van de spaarzame uitvallen maakte Smarason 1-2. Gekkenhuis in het uitvak. De Euroborg liep leeg en de drie punten leken binnen. Toch kwam Grunn nog langszij.. Vandenbussche schatte een pass verkeerd in en Granqvist zei dank je wel. 2-2.. De provocaties uit de thuisvakken waren niet van de lucht en wij hadden de smoor in. Twee punten verloren.. Totdat Tarik Elyounoussi een van zijn weinig geslaagde acties uit zijn Heerenveenperiode had en een corner op het hoofd van Bak Nielsen legde.. Die knikte richting 2e paal en wie anders dan Paulo Henrique tikte binnen. Helemaal gek. 2-3!! Heerlijk om de meeste Grunnfans af te zien druipen richting uitgang.. Nog een flink feest met de spelers gevierd en daarna richting uitvak gelopen. Daar aangekomen waren de eerste frusties van de Z-side al aanwezig.. Aangezien wij weten hoelang het duurt om daar te komen, zullen ze wel een flink deel vd wedstrijd gemist hebben. Na nog een aantal maal ‘helemaal niets’ in Groningen tevreden weer richting Friesland gereden  :)

-Voor zaterdag verwacht ik een slechte, maar spannende wedstrijd. Groningen heeft wat vertrouwen getankt door de zege op Excelsior, maar dat vertrouwen is broos. Wat komt er dan meer gelegen dan een duel tegen de rivaal.. Groningen zal wat moeten laten zien en dat is juist wat Heerenveen wel ligt. Lekker loeren op de counter en dan toeslaan. Een snelle 0-1 via Assaidi.. Daarna veel strijd, weinig goed voetbal. Groningen krijgt wat kansjes, maar Heerenveen slaat toe. 0-2 via Dost.. Daarna nog een slotoffensief van Grunn wat de 1-2 van Suk oplevert, maar meer komt er niet. Groningen moet knokken voor de play-offs

-Mijn prognose: 1-2

Tot zover Friesland. Dan nu Grunn:

 Als Abubakari De Vries mij een paar jaar geleden gevraagd zou hebben voor een gastbijdrage bij FC Groningen-Heerenveen had ik zonder twijfel geweigerd. Toen had Abubakari namelijk nog een seizoenkaart bij de FC en meende hij regelmatig beter te weten hoe het bij de FC zat dan ik. Dat kan natuurlijk heel goed, niets menselijks is een supporter van de Trots van het Noorden vreemd en zeker mij niet. Maar toch, het ging er bij mij moeilijk in dat iemand die al sinds 1989 (met een kleine onderbreking in verband met fritessausknuppels die het voetbal destijds kapot maakten) vrijwel elke thuiswedstrijd heeft meegemaakt het minder goed zou zien dan een verdwaalde Liwwarder ontwikkelingswerker oet Dokkum met meer verstand van Ajax. En al was het wel zo, dan nog was het niet zo. Zo ben ik dan ook wel weer. Maar nu Abubakari zijn gezicht niet zo vaak meer laat zien in de Euroborg (en het spontaan stukken minder gaat met de FC in het kader van toeval bestaat niet, AdV) voldoe ik met alle plezier aan zijn verzoek.

Toen de kleine ik, laten we hem voor het gemak Erka noemen, de eerste keer een wedstrijd tegen Heerenveen zag was FC Groningen een subtopper in verval en Heerenveen de club die heel Nederland zo leuk vond met al die vlaggetjes, kleurtjes en gekke oude mannetjes. Ik heb daar nooit veel mee gehad. Maar ik heb op zich ook niets tegen Heerenveen. Sterker nog, ik heb maar verrekte weinig tegen Friezen. Behalve dat ze wel wat koppig zijn en een taal spreken die nog moeilijker is te verstaan dan Welsh, waar overigens dé sport van de toekomst gespeeld wordt: over vijftig jaar is rugby in bepaalde landen in Europa groter dan voetbal, let maar op. Maar we dwalen af. Koppigheid is een karaktereigenschap die ook de gemiddelde Groninger, en zeker eentje uit het Ommeland die zijn jeugdjaren heeft gesleten bij topclub Eems Boys met uitwedstrijden op de fiets naar MOVV, ’t Zandt, de Heracliden of wijlen Meister SV, niet vreemd is. Op basis van die onverzettelijke koppigheid werd de lokalderby tegen Neptunia immers vrijwel altijd gewonnen.

Kortom: de wedstrijd tegen Heerenveen leeft bij mij wel, maar kan bij lange niet op tegen de top drie of FC Twente. Uiteraard heb ik er wel meer mee dan de wedstrijd tegen RKC of Excelsior en dat komt vooral omdat het de enige wedstrijd is in de Eredivisie die binnen 24 uur van wereldstad Groningen te bereizen valt. En omdat de Friezen een beetje veel meer succesvoller zijn geweest de laatste tien jaar dan Groningen. Op de beker ben ik zeker stinkjaloers.

Toch, die openingswedstrijd van de Euroborg was een derby die FC Groningen niet verliezen kón. Op die voor mijn gevoel steenkoude avond in januari 2006, hetgeen overigens niet gestaafd wordt door de meteorologische feiten (het werd slechts -0,7 graden Celsius die nacht op Groningen International Airport) kon het niet mis. Iedereen voelde zich direct thuis in de Euroborg. Wie anders dan Nevlandinho, de beste voetballer bij de FC sinds Djurovski, maakte de 1-0, in zijn kenmerkende stijl: hard werken voor de bal, direct schieten en vooral geen gedoe. Typisch Gronings. Dat goedwillende amateur Danny Buijs er nog de 2-0 van maakte is slechts voer voor statistici.

Zaterdag wordt het een heel ander verhaal. Meneer De Vries had vast verwacht dat ik een eclatante overwinning voor Grunn voorspel (Tuurlijk nait, Grunnigers zijn doemdenkers, het Octo denk’n zakmaorzegg’n, AdV), maar niets is minder waar. Dit seizoen is het he-le-maal niks met Groningen. Uitschieters tegen Ajax, Feyenoord en PSV verbloemen de slechte resultaten en vooral het zeer slechte voetbal na de winterstop met een systeem dat niet werkt. Zelfs Huistra is al met volgend seizoen bezig. De gedachte dat Heerenveen een geweldig seizoen doormaakt en nog in de race is voor de titel versterkt dit slechte voorgevoel alleen maar. Natuurlijk hoop ik dat ik ongelijk heb, en het zou zo maar eens kunnen. Wie weet. Ik hoop op een zwaarbevochten 2-1, maar ik vrees met groten vreze voor een hele dikke 0-3 op de counter.

Kortom:
Abubakari de Vries 3-0 veur Grunn
PES5 1-2 foar it Fean
erka 0-3, klootzakk’n bun’t, allemoal!

PES5 & Erka bedankt en veel plezier/protte wille sneon.
Als zijnde de minste niet altijd heb ik de progonoses even opgeteld en de uitslag uitgerekend:
FC Groningen- SC Heerenveen (3-1) 4-5.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Fruitblikken, Voetbal en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

