Motorpsycho live in Vera 13-04-2012

Abu.com celeb Mark (ooit groot MP fan) zegt: Ik hoop dat je mooie foto’s hebt gemaakt, Peer. Ik ben nl. voor het eerst van m’n leven niet naar een optreden van Motorpsycho gegaan. Couldn’t be bothered. Ik ben fan-af. Boehoe.

motorpsycho_17 Zelf had ik vrij hoge verwachtingen, ik vind die nieuwe plaat wel te gek. Juist omdat het weer eens iets totaal anders is. Jazzig met toeters en toetsen en orkest. In de Vera Krant Fruitblik werd verder nog gewag gemaakt van de verwachting dat MP deze keer vast wel een groot aantal gast musici mee het podium op zou sleuren, dus in mijn verwachting een goed gevuld podium met veel verschillende instrumenten. Mijn natte muziekdrooom spatte al uiteen toen ik zag dat alleen toetsenist Stale Sorlokken aan het trio toe was gevoegd.

Motorpsycho heeft er een handje van om lang uitgesponnen stukken te spelen. De nieuwe plaat is eigenlijk ook één lange soundcheck, geen losse nummers met kop & staart. Door het ontbreken van de andere instrumenten miste ik gister al vrij vlot de variatie die Death Defying Unicorn tot een fijne plaat maakt. Daardoor verloor ik vrij vlot mijn concentratie, vond het middenstuk van het concert zelfs ronduit saai. Een lang stuk gefriemel zonder kraak of smaak.

Wat ik wel vaker denk bij MP live: “Niet elk nummer hoeft uit te monden in een improvisatie van een half uur”. En dat is waar het gister wat mij betreft ook mis ging. Weinig variatie, veel te veel hetzelfde geluid. Best een mooi geluid, daar niet van, maar bijna twee uur lang ongeveer hetzelfde met slechts twee varianten, rustig en rocken. In de toegift dan nog een stuk van Heavy Metal Fruit, wat ook ongeveer twintig minuten klokte en weer verder ging waar MP gestopt was. Zonder de rijke instrumentatie is Death Defying Unicorn teveel van hetzelfde en de toegift was dan nog een keer meer van hetzelfde. En dat is ontzettend jammer en totaal onnodig bij een band die al dik 20 jaar muziek maakt en heeft bewezen veel verschillende genres te beheersen. Je kunt naar hartelust variëren maar komt niet verder dan heel veel van hetzelfde. Mij viel het tegen, ik zie/hoor liever zo nu en dan een lang uitgesponnen stuk waarin ze om raak improviseren en freaken afgewisseld met wat kop & staart nummers volgens het Demon Box model (variëren van loeihard tot ingetogen, van psychedelisch tot folky etc.). Maar goed, daarvoor moest je gister helaas niet bij Motorpsycho zijn.

De foto’s van Peer verpakt in handige link naar Pera’s Motorpsycho fotoboek 

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Live in Vera (Concerten), Muziek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Motorpsycho live in Vera 13-04-2012

  1. Mark zegt:

    Enfin, exact waar ik bang voor was. MP zonder Gebhardt is sowieso minder interessant.

  2. Mark zegt:

    Op het MP aanbiddingsforum zijn ze comme d’habitude lyries: http://www.motorpsycho.fix.no/comeonin/forums/

    • Eigenlijk was het een geweldig concert. Het beste van Demon Box en Timothy’s Monster met wat nieuwe stukken waarbij een 15 koppig orkest volledig los ging en ze zich niet te buiten gingen aan al te lang soundcheck gepiel.
      Maar dat zou dan weer rot voor jou zijn, dus heb ik maar net gedaan alsof het niet zo heel geweldig was.

      Anyway, op een MP forum verwacht ik ook niets anders dan blinde adoratie.
      Gelukkig ishet immer kritische Abu.com er nog voor het reeële tegengeluid.

  3. Mark zegt:

    Oh gelukkig, mijn favoriete albums/LP’s zijn nl. Trust Us, Blissard en AADAP (in no particular order). So there.

    • Die speelden ze daarna in de kelderbar nog integraal.

      Het was de eerste keerdat een MP concert mij tegenviel. En ik denk dat ik inmiddels tussen de 20 en 30 MP concerten gezien heb.

      (Je hebt zeker iets op dat MP forum achtergelaten wat naar dit blog verwijst, mijn MP recensie is vandaag wel erg vaak bekeken. Niet dat dat erg is hoor, spammen voor dit blog wordt altijd gewaardeerd).

      • Mark zegt:

        klopt. ze zijn eigenlijk best stil op het forum. ik denk dat iedereen een beetje teleurgesteld is.

  4. Peer zegt:

    Het was een erg fijn optreden imho. sorry Mark 🙂

    maareh Abu , ik kreeg een berichtje te lees dat The Spits(!!) een eenmalig optreden geven in 020 ( een voor jou niet echt onbekende spot ) ter Pacific Parc, een mij vrij onbekende toko : check
    het zelluf maar efkes dan — http://www.pacificparc.nl

    oh ja , is dan oppe 24 mei

  5. Peer zegt:

    Bob Wayne + Nitrovolt (!!) + Yankee Sandwich + Loveburns Brothers —> 2 juni Platform Theater!!! komt allen!!!! Hell Ye Straight! Motherfokkers!!

  6. Peer zegt:

    men neme een laatste fijne tablet:

  7. Sonofrikus zegt:

    Ik zag op Peer’s fotos van MP op de verasite tot mijn grote verassing ook nog 4 bekende koppen uit New York. Hoe kan het dan tegengevallen zijn ?

  8. Pingback: Gezien: Motorpsycho, Doornroosje, Nijmegen « Tbeest's Blog

  9. Peer zegt:

    AAAAAARRGGHHHH!!! wat wil dit betekenen zult U wellicht denken…..welnu , de nwe High On Fire is op onze trieste planeet neder gestort. en wat een bigbang — hotdamn!!!! De Vermis Mysteriis ( zo heet is ie ) knalt als een bezopen ingeslagen meteoriet uit de spiekers ( heb nu reeds een verse versterkert maar dat is het me wel waard ) ….een wervelwind van Hell ende Verdoemenis verpakt in fijn brute melodieen. zoiets. ( ben nimmer zo goed geweest in het omschrijven van plaatjes , maar dit terzijde )

    btw: bijeenkomst inne L’wardener bajes was zeer goed te doen ( Red Fang / Black Tusk ) strack und fett uutverkocht maar de mens kon zich nog primadeluxe bewegen , hetzij een peukie roken , enige goudgele rakkers bestellen. prima bajes! kom ik nog es terug , zeker en vast.
    En oh ja , kwam P ( goeie vrind vanne Abu ) ook nog effekes tegen. altijd een goed teken imho.

    oops , voor den liefhebbert : er is dan dus ook een ltd ed vanne nwe HOF : 2x donkerrrood vinyl + cd + postert ( niet bie de Jannen )

    maareh, moppie naie HOF — ok dan

  10. Peer zegt:

    maar dan wil ik nu dan naar bed hoor — is toch niet echt mijn dingetje.. welaan m’n schattebout , ik zal nog een fijn slaapliedje voor je draaien zo dat je zoete droompjes zal krijgen. oh maar wat een lieverd ben je toch. tot straks dan maar m’n rollebolletje, zal nog een fijn indutdeuntje voor je opzetten. kusje

    • Nou, welterusten dan maar DJ Peer. Nog 2,5 uur, dan heb ik weekend. Tot dinsdag 23.45. Dan 1 nacht werken en dan weer weekend tot zondag 23.45.
      Inderdaad. Ik maak zelf het rooster op mijn werk.

      DJ PEER naar bed? Hier is DJ Abu!

  11. Pingback: Motorpsycho Live in Vera (15-5-2013) | Abubakari de Vries' Blog

Geef een reactie

