POND LIVE IN VERA

Het uit Perth afkomstige Pond werd tijdens de afgelopen editie van het SXSW festival benoemd tot ‘#1 Aus Buzz Band’ en dan kan het ineens hard gaan met je muzikale carrière. Fijn dat Pond nu door die buzz omgeven wordt, het werd eens tijd!
(Vera Krant #9)

Het VERA concert van datzelfde POND wordt nu op Abu.com uitgeroepen tot beste concert van het jaar. Geen idee of het dan ook nóg harder gaat met Pond of niet, dat kemme ook geen reet schelen, maar ik verwacht het wel.
Hoe dan ook, er waren er maar weinig die net als mij kunnen zeggen “Ik was er bij, bij dat legendarische Vera concert van Pond op 13 mei 2012”. Mannetje/vrouwtje of 50 a 60 schat ik (quote van de zanger: “We almost outnumber you”).
Geeft niet, kon ik tenminste fijn & releaxed helemaal vooraan bij het podium staan zonder zweetmensen en heen en weer tegen mij aan lopers. En ondervinden dat ik ‘vooraan bij het podium’ toch de beste plek in Vera vind bij een concert. Al lag het ook aan de band dat ik vanavond volledig meegezogen werd denk ik.

Vijf man, twee gitaren, een drummer, een keyboard, een bassist en een frontman die zong, gitaarspeelde, dwarsfloot en toetste. 

Pond qua man & instrument.
Qua geluid een zeer goeie band die psychedelisch rockte, soms hard, soms wat rustiger. En geen seconde verveelde. De nummers van de laatste twee platen kende ik min of meer, maar ook de nummers die me niet bekend klonken overtuigden. Een goed ingespeelde band met een krachtige sound, die veel meer dan op plaat zijn lawaaiïge kant liet horen.
En dat was goed! Nee, het was fantastisch. En bij vlagen briljant. En dat wil wat zeggen want over het algemeen heb ik na elk concert wel wat te zeuren. Maar nu dus niet. Het had hooguit nog wat langer door mogen gaan, al hebben ze ongeveer 5 kwartier gespeeld en dat is tegenwoordig al vrij lang. Toegift/laatste nummer was trouwens een knallende uitvoering van Kick out the Jams (Inderdaad, van MC5). Een geweldige finale van een geweldig concert.

Nog even enige speciale aandacht voor de zanger/gitarist/
toetsenist/etc. de frontman van de band, zeg maar. Of beter gezegd frontmannetje. Klein en dun, hij leek wel een jaar of 15, rare kreetjes slakend tussen nummers door, een ietwat meisjesachtig jongetje

(op de bandfoto dacht ik ook dat het een meisje/vrouw was), een geboren podiumdier.
Rare beweginkjes en houdinkjes en vreemde mimiek en een kapsel alsof hij in het donker met een flinke slok op zelf zijn haar bij had geknipt. Naast mij herkende iemand nog een vleugje ‘Jonge Johnny Rotten’ in hem, waarvan ik op mijn beurt dan weer “inderdaad, ook” zeg.
En voor de afwezige Kiss fans, hij droeg een Kiss shirt. Voor de Kiss kenner:  Een “World Tour 1983/84” shirt met een foto van Kiss zonder schmink er op. Godzijdank had het concert verder niks met Kiss te maken, dus laat je niet afschrikken door deze Kiss connectie en ga er gewoon heen als ze in je buurt spelen of als ze weer in Vera spelen. Nee, niet allemaal, gewoon een man of 100. Want nee zweterige stinkende baardaap, ik heb jou niet gemist.
En nee ‘het hele godganse concert heen en weer lopende bij mij langs lopende/tegen mij aan stotende zenuwpees’, ook jou heb ik niet gemist. Het was vanavond namelijk perfect.
Het geluid, het (weinige) licht, de band, het publiek (in aantal), alles klopte.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Live in Vera (Concerten), Muziek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op POND LIVE IN VERA

  1. Mark zegt:

    Kut, was ik nu maar gegaan (ik zweet en stink niet)! De foto schrok mij af.
    En ja, vooraan bij het podium is de enige goede plek, in welke zaal dan ook.

  2. Het is inderdaad een behoorlijke hippie foto.

Geef een reactie

