Vera Poll 2012

Altijd leuk, de Vera Poll invullen. Elf Vera concerten in 2012, hopelijk in 2013 weer meer. Al was White Fence tegelijk met Ajax-PSV, werden Pierced Arrows en Ty Segall afgelast en zullen er behalve Nick Waterhouse en Jeff the Brotherhood later nog wel een stuk of wat bands zijn die ik achteraf wel had willen zien. In de Oosterpoort zag ik Mark Lanegan (klik, you tube was er ook bij!) trouwens nog en daar ben ik ook nog naar Take Root geweest. Op reis naar concerten is blijkbaar over & sluiten. Zelfs the Spits in Amsterdam (enige NLse datum) en ook het festival in het Patronaat waar ik aanvankelijk misschien nog heen zou wisten mij niet van huis te lokken. The Spits moeten ook gewoon in Groningen spelen en Ty Segall moet ook niet afgelast worden. Waarmee we gelijk de top van mijn muzikale verlanglijstje voor 2013 qua concerten te pakken hebben.
image001
Wat de plaat van het Jaar betreft, Slaughterhouse stak er wat mij betreft wel boven uit. En de andere twee die de Ty Segall hattrick compleet maakten ook.

*  Ty Segall. Productief als Jay Reatard in zijn beste dagen en ook qua muziek wel enigszins te vergelijken met the late Jay Reatard. 60’s rock in een leren jackje.  Vooral op Slaughterhouse (nummerrrrrrr 1!!!) waar de Stooges luid in door klinken. Maar ook de wat rustiger opvolger Twins (nummmerrrrrr 2!!!!!!) is een plaat die ik ook in 2013 op zal blijven zetten. De derde plaat binnen een jaar is Ty Segall feat. White Fence, ook een geweldige (wat meer psychedelische) 60’s rocker, maar die blijkt uit eind 2011 te stammen, maar volgens Pitchfork komt ie gewoon uit 2012, dus fruit maar weer. Uit 2011, dat bleek ook te gelden voor de soloplaat van Mikal Cronin, bandlid van Ty Segall’s band en verantwoordelijk voor één van de beste concerten van afgelopen jaar wat mij betreft. Maar die hoorde ik in 2012 pas voor het eerst, hoe dan ook, te gekke plaat die ook wel een vermelding verdient.

De rest zijn platen die ik ook graag luisterde in 2012, niet persé in die volgorde dus.
Al staat Blues Funeral ook niet voor niks op 10. Ondanks een aantal mooie nummers toch een tegenvaller met die lange kut synthesizer nummers.

* Fergus & Geronimo kwamen met een wat puntiger vervolg op het onder andere door the Mothers of Invention (Zappa dus) geïnspireerde allegaartje Unlearn uit 2010, wederom een fijne afwisselende plaat.
* Cloud Nothings begint op Attack on Memory geweldig, maar dat hoge nivo weten ze niet de hele plaat vast te houden. Desalniettemin toch een te gekke plaat en live was het ook erg goed.
*  Motorpsycho met jazz orkest, dat klonk op plaat geweldig, MP vernieuwde zich weer eens. Helaas was het live een bak herrie met kop noch staart.
* Pond, dat is met een aantal leden van Tame Impala, leuke plaat, show in Vera was één van de beste die ik in 2012 zag. Wat harder en overtuigender dan op plaat.
* Black Mountain met een soundtrack, niet helemaal 2012 want er staan ook ouwe nummers op, maar de 4 of 5 nieuwe nummers zijn wel dermate te gek dat Black Mountain ook in de lijst terecht is gekomen.
* White Hills, noisy psychedelica met ontzettend lekker wijf op de snaren. Daar zie je op plaat misschien niks van, in Vera wel.
* Mark Lanegan… Wat waren mijn verwachtingen hoog gespannen na het voorproefje in de vorm van de The Gravediggers Song/Burning Jacob’s Ladder 7″. Helaas bleek het verre van representatief voor de rest. Een stuk of wat ellenlange synrhesizer nummers, ik kan er nog spontaan tranen van in mijn onderbroek krijgen.. Gelukkig staan er ook nog een stuk of wat goeie nummers op, maar de op voorhand plaat van het jaar was uiteindelijk  toch de tegenvaller van het jaar.
Niet in de lijst maar wel in de top 15 van 2012 op plaatgebied:
Ufomammut-Oro: Opus Premum
Godspeed You Black Emperor – Allelujah
White Fence – Family Perfume 1 & 2
Trail of Dead – Lost Songs
Jeff the Brotherhood-Hypnotic Nights

En dan zal ik nog wel wat platen vergeten zijn, ik ben tenslotte ook geen 18 meer.

Sluiten we af met een nummer van de Plaat van het Jaar.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Live in Vera (Concerten), Muziek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Vera Poll 2012

  1. Peer zegt:

    Dikke prima lijst hoor Abu. moet er helaas toch nog wat aan toevoegen.

    top 5 rie-isjoes ;

    * Sleep – Dopesmokert
    * High on Fire – The Art of Self Defense
    * Orange Goblin – Frequencies From Planet Ten
    * Bongripper – The Great Barrier Reefer
    * Orange Goblin – Time Travelling Blues

    uiteraard allen op vinyl — is ook weer is wat anders.
    platen van OG waren niet eerder op vinyl verschenen dus dubbele klaphoes blij -)

  2. Anti Humani zegt:

    Ik mis Tyvek – On Triple Beams!

  3. Peer zegt:

    enfin, dan nog maar es ne toegevoegde top,dan

    moest er wel efkes over nadenken / vinyl doorzoeken / hd snuffel

    1.Traumahelikopter – s/t ( is reeds in 2012 opgenomen – smd so wtf )
    2.High on Fire – De Vermis Mysteriis
    3.Black Breath – Sentenced to Life
    4.Amenra – Mass V
    5.Ty Segall – Twins ( Slagthuus 1×10″erbie)
    6.Ortega – A Flame Never Rises On Its Own
    7.Prong – Carved Into Stone
    8.Paradise Lost – Tragic Idol
    9.Alcest – Les Voyages de lÁme
    0.Moon Duo – Circles

Geef een reactie

