De Geestverwantschap-David Mitchell

Lucas HusgenDavid Mitchell heeft vijf boeken geschreven. De eerste die ik las is ‘De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet’. Dat vond ik een erg te gek boek en in de zelfde vakantie las ik ook Cloud Atlas, dat boek viel me daarna zwaar tegen. Qua stijl is Mitchell’s debuut ‘de Geestverwantschap’ te vergelijken met ‘Cloud Atlas’, las ik fruitblikkend en grasduinend. Ondertussen had ik ook number9dream (ook een geweldig boek) en ‘Dertien’ (zijn ‘gewoonste’ maar wel goeie boek) gelezen.
De stand tussen goed en tegenvaller was na vier van de vijf boeken 3-1. En ik weet niet wat de stand na het lezen van zijn debuut ‘de Geestverwantschap’ nou eigenlijk is.
Net als Cloud Atlas bestaat de Geestverwantschap uit een aantal korte verhalen die op zich niks mket elkaar te maken hebben en volledig los van elkaar staan, maar waarin telkens wel iets of iemand uit het vorige verhaal voorkomt. Cloud Atlas vond ik (te) gekunsteld en sommige verhalen vond ik ronduit saai. Dat had ik bij de Geestverwantschap niet zo zeer.
Het boek bevat negen korte verhalen waarvan ik er één vrij vaag vond en eentje ietwat saai.
Pluspunt is dat de verhalen over de hele wereld spelen. Mitchell woonde ooit in Japan en dat is het startpunt. Negen korte verhalen kort:

Okinawa
Een sektelid plaatst een tas met gifgas in de metro. En smeert hem. Hij houdt zich gedeisd onderwijl contact zoekend met medestrijders  voor verdere instructies.
Niet heel bijzonder verhaal, kabbelt ondanks het interessante onderwerp wat voort.

Tokio
Een weesjongen die in een platenzaak werkt wordt verliefd op een meisje uit Hong Kong en freakt wat rond met zijn vrienden.
Leuk verhaal, onderhoudend noemen ze dat geloof ik. Maar buiten de gegevens die ik hierboven opsom ben ik de details alweer kwijt. Geen goed teken denk ik.

Hongkong
Hoe een corrupte Engelse bankier zich in de nesten werkt. Half in flashbacks/half in het nu verteld verhaal. Met enkele fijne zijlijnen.
Goed verhaal waarin zich langzaam maar zeker de reden van zijn ondergang en ellende openbaart en die blijkt toch iets anders te zijn dan je verwacht.

De Heilige Berg (China)
Een oude theeverkoopster op de heilige berg en haar levensverhaal in het door telkens nieuwe maar even sadistische soldaten, krijgsheren en machthebbers geteisterde China. Zwaar leed en doorzettingsvermogen. Na elke groep soldaten of leden van het Rode Leger die alles verwoesten, haar verkrachten of wat dan ook aandoen staat ze weer op en gaat verder.
Misschien wel het beste verhaal, geeft daarnaast een beeld van hoe de gewone Chinees verpletterd werd onder Mao en diens idiote opwellingen.

Mongolië
Een noncorpum op zoek naar een lichaam om het vervolg van een oud Mongools volksverhaal te vinden vindt iets heel anders.  Het non corpum kan zich in een lichaam nestelen
Een noncorpum kan transmigreren (zonder lichaam zijnde in elk lichaam ‘naar binnen gaan’). Speelt volledig in Mongolië en dat alleen al is een meerwaarde.
Vaag? Best wel, maar toch een prima verhaal. Spannend en bizar in een omgeving waar je boeken lezend niet vaak terecht komt en dat vind ik een meerwaarde.

Sint Petersburg
Een vrouwelijke bijzonder arrogante high society kunstrover werkt in een museum undercover ter voorbereiding op de volgende diefstal.
Dat alles anders zal lopen dan (ze) verwacht zie je wel een beetje aankomen, desondanks een goed verhaal.

Londen
Over een Engelse drummer/schrijver. Er gebeurde vrij weinig in dit voortkabbelende verhaal, je zou het zelfs een tikkie saai kunnen noemen. Moest net zelfs terugbladeren om te zien wat er nou eigenlijk gebeurde. Niet veel dus.
Eén van de mindere episodes derhalve.

Clear Island (Ierland)
Een Ierse wetenschapster is zich er bewust van geworden dat haar werk vooral dood en verderf zaait. Ze is daarom aan haar werkgevers (de CIA) ontsnapt en terug naar haar roots in het voortkabbelende boerenleven van een Iers eiland gevlucht. De vraag is slechts hoe lang het duurt voordat ze haar vinden en wat de wetenschapster doet en wat de CIA doet.
Ondanks de rustieke setting klopt het hart in je keel, goed verhaal.

Night Train (New York)
Een radio DJ met een nachtprogramma waar mensen heen kunnen bellen. Volledig in dialoog geschreven, een zeer vaag verhaal over de oppasser die via een satelliet allerlei dingen over de hele wereld kan zien. En nog wat losse eindjes die ik niet aan elkaar kon knopen.
Té vaag, ik vond er niet veel aan.

De afrekening?
Beter dan Cloud Atlas, bij vlagen wel goed maar wat mij betreft geen heel bijzonder boek. Duidelijk minder dan de meesterwerken ‘Jacob de Zoet’ en ‘Dream#9’ en ook minder dan ‘Dertien’. Ik hoop dat David Mitchell in 2013 met een nieuw boek komt wat niet bestaat uit korte verhalen met (geest)verwantschappen, want deze vorm leverde wat mij betreft zijn minste twee boeken op. Best leuk, dat gegeven dat personages (of gebeurtenissen) terug komen in volgende verhalen, maar meer dan ‘best leuk’ is het niet. Het geeft de roman zijn titel, maar om het nou als ‘erg knap’ of ‘briljant’ af te doen (zoals in vrijwel alle lovende recensies gebeurde)… mij lijkt het allemaal, net als bij Cloud Atlas, much ado about not much (‘about nothing is’ ook weer overdreven, vandaar). De ophef en het enthousiasme over ‘de Geestverwantschap’ en over (zijn doorbraak nota bene) ‘Cloud Atlas’ deel ik niet.
Mijn definitie van briljant is iets meer dan in elk verhaal op subtiele wijze een personage uit het vorige boek voorbij te laten komen. Tikkie overschat, leuk maar niet heel bijzonder boek wat mij betreft. En na al die lovende recensies en de daaruitvoortvloeiende hoge verwachtingen is de tussenstand nu 3-2. Nou vooruit:  3,5 – 2.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

