(25 jaar) De Kift live in Vera-Feestavond 1 (IJverzucht,Krankenhaus en Gaaphonger)

de-kift
De beste Nederlandstalige plaat ooit is Krankenhaus (op korte afstand gevolgd door Knuppelhout van de Raggende Manne), dat lijkt mij een vaststaand feit wat bij iedereen bekend is. De Kift bestaat 25 jaar en ter gelegenheid van dat jubileum zijn er twee feestavonden in Vera, Groningen. Op avond één (gister/donderdag) stonden Gaaphonger en Krankenhaus op ’t programma. Vanavond/vrijdag Koper & Vlaskoorts.

Het was volgens mij in 1993 dat ik in de Leeuwarder Gezinsbode (geen idee meer hoe dat krantje ook alweer heet) iets las over een band die toeterpunk speelde en in Theater Romein zou spelen. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en dat bleek maar goed ook. In de voormalige kerk zag ik de Kift voor het eerst, ze speelden die avond Krankenhaus. Ik heb de in een sigarenkistje gestoken cd gelijk na afloop gekocht en mijn liefde voor de Kift bleek een liefde voor altijd te zijn. Gaaphonger zag ik een (paar?) jaar later in het Bolwerk in Sneek en ik heb sindsdien alle voorstellingen van de Kift gezien en elk Vera Kift concert gezien. Het duurde aanvankelijk nog even voordat Vera de Kift ontdekte, want volgens mij speelde de Kift eerst nog een aantal malen in de Oosterpoort alvorens hun Vera debuut een feit werd. Inmiddels is de Kift een vaste Vera gast en is Vera de enige plek waar de Kift twee avonden achter elkaar speelt op de jubileum feestavonden tour.


Een avondje Kift is altijd een feestavond. Aanstekelijke blijdschap straalt van het podium. Gister was het ook feest, dik twintig jaar na ‘Krankenhaus in Romein’ was er ‘Krankenhaus in Vera’. Krankenhaus is wat mij betreft het hoogtepunt voor wat betreft koperen toeters El Dorado in combinatie met punkgitaren in combinatie met  weemoedige teksten over het gesticht en de eerste wereldoorlog. 

Maar eerst was er ‘Gaaphonger’. De opvolger van Krankenhaus werd eerst gespeeld, het lekkerste tot het laatste bewarend. Ook Gaaphonger vind ik overigens een prachtplaat.
Over een stel zeemannen die in de IJszee gestrand zijn, en ook hier ligt de gekte op de loer.
“Ik heb mij met moeite alleen gemaakt….”. Nadat Gaaphonger gespeeld was kwam de Kift als kwartet terug om drie nummers van de eerste Kift plaat “IJverzucht” te spelen. Het pre toetertijdperk waarin de Kift nog wat meer in de richting van geestverwant the Ex klonk. Gister was dat zeker het geval, daar de vocalen voor de rekening van oud Ex zanger GW Sok kwamen. Die overigens ook meezong in de Krankenhaus & Gaaphonger reunie.

Het sluitstuk van de twee uur durende feestavond was dus Krankenhaus. Het bal werd geopend door de vader van zanger Ferry, tachtig jaar oud inmiddels maar nog immer blowin’ strong die het intro van opener De Maan trompetterde (vanaf minuut 1.55). “De avond was vochtig en kil, flarden wolken zeilden laag over de stad”.



Tot mijn onuitsprekelijke vreugde werd heel Krankenhaus gespeeld! De plaat met de vetste toeterintro’s ten Oosten van West Knollendam (of ten Westen van Oost Knollendam). Je verwacht er van alles van, verheugt je er al op sinds je de aankondiging op de Vera site las (en gelijk kaarten voor beide feestavonden gereserveerd, was niet nodig, tot mijn verbazing was het niet eens uitverkocht. Ik zal wel niet helemaal objectief zijn, maar als de Kift Krankenhaus komt spelen verwacht ik dat Vera het nieuws brengt ‘dat deze show binnen 8 minuten uitverkocht was en dat ze wel 200.000 kaarten hadden kunnen verkopen’) en het valt niet tegen zoals dat vaak gebeurt als je je er té erg op verheugt, nee, het was alles waar ik op hoopte en wat ik verwachtte. Tegen het einde toonde Ferry Heijne een oude gedeukte trompet. Het was de trompet waarop zijn vader op zijn dertiende op leerde spelen. Een 67 jaar oude trompet, de oertoeter van de Kift dus eigenlijk. Terwijl zijn 80 jarige vader goedkeurend toekeek speelde zoon op die ouwe toeter het intro van “Kom in mijn boot”. (Moeders zat overigens weer als vanouds posters, platen, boeken en cd’s en wat dies meer zij te verkopen).

Na afloop dan ook maar gelijk de ‘nieuwe’ (compilatie van onuitgebracht werk/live uitvoeringen etc.) gekocht. In coole Kift stijl uiteraard niet in een plastic doosje maar in een fraai (groot) fotoboek gestoken. Ook meteen maar een poster van de muur getrokken. Want bij sommige bands moet je het risico niet nemen dat je te laat bent voor het vaste Vera souvenir, de poster. 
Vanavond deel II van de Kift Feestavonden. Met Koper & Vlaskoorts. Nu al zin in!
kiftveraposter

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Live in Vera (Concerten), Muziek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op (25 jaar) De Kift live in Vera-Feestavond 1 (IJverzucht,Krankenhaus en Gaaphonger)

  1. Knehzidon zegt:

    Wat hier geschreven staat is helemaal terecht en ook ik vind het vreemd dat er bij hun concerten soms nog plaatsen onverkocht blijven. 1 keer De Kift , altijd De Kift.

Geef een reactie

