Player X van SC Veendam (deel 2)

Deel 1 staat hier

Bij Tammo thuis, de eerste Grunniger joar’n

Een dag later zat ik bij Tammo op de bank in zijn negentiende eeuwse herenhuis aan het Oosterdiep in Wildervank. Voor het huis stond zijn gele Opel Manta, in de garage zijn Ford Capri uit 1975, een auto die hij gekocht had van zijn eerste loon in de tijd dat hij een contract bij FC Groningen had getekend. Tammo was in die tijd een nette jongen, vader was ambtenaar, moeder huisvrouw, zijn oudere broer had een schildersbedrijf waar Tammo ook werkte. “Maar toen kon ik dat contract bij Grunn tekenen en was ik opeens full prof. In het begin was ik wat bleu en werd ik volop gedold. Scheten ze mijn schoenen vol of deden tijgerbalsem in mijn onderbroek, pisten mijn shampoofles vol, ejaculeerden in mijn soep, smeerden kopkaas op mijn broodje, knipten mijn broek kapot, duwden me in een gloeiend heet bad waarna de vellen er bij hingen, staken mijn kleren in brand waardoor ik in de blote kont naar huis moest, gang bangden mijn toenmalige vriendin in het spelershome terwijl ze mij opsloten in de bezemkast, dumpten haar lijk in het Damsterdiep, regelden een hoer met zes verschillende geslachtsziekten voor me en dwongen me haar te beffen waardoor ik allerlei zweren rond mijn mond kreeg en later zelfs nog in het ziekenhuis gelegen heb met ernstige infecties, voerden me dronken en schoren me kaal en smeerden mijn huid in met midalgan, knipten mijn voorhuid er af met een roestige schaar, sneden het topje van mijn wijsvinger af, lieten me de wc leeg drinken nadat ze die verstopt hadden met heel veel wc papier waardoor er allerlei drollen in hun pis dreven, gooiden een föhn in het ligbad waar ik in lag, gaven me thee waar ze gootsteen ontstopper in hadden gedaan, trokken mijn nagels uit, braken mijn elleboog, knipten een stuk uit mijn oor, voerden me stomdronken, stopten me in mijn auto en waarschuwden de politie dat er iemand dronken rond reed.

Geweldige tijd kortom. Kun je dan wel lullig over doen, maar dat vond ik flauw. Ontgroenen hoorde er gewoon bij. Het was een echte vriendenploeg, dus dat was gewoon humor, voetbalhumor. Dat begrijp je alleen als zelf ook gevoetbald hebt.

Maar ja, ik ging er niet beter van voetballen. De trainer vond dat ik niet bracht wat hij verwachtte. Kreeg ik van een ploeggenoot van die pilletjes. Zukke og’n in de kop, maar ik bleef maar gaan. Ik was zo gek als een cent, de hele Z Side werd helemaal leip als ik op mijn tegenstander af ging. Moesten we tegen Ajax, ik eerst een paar pillen in de mik en gaan met die banaan. Bij Ajax deed Menno de Groot mee, zo’n 17 jarig talent, werd een grote toekomst voorspeld. Kwestie van gelijk even laten zien dat je er staat, beetje intimideren weet je wel. Dus ik schop hem binnen de minuut zó allejezust hard voor zijn poten. Hij schreeuwen, ze konden hem op de Grote Markt horen. Ik geef hem een handje om hem overeind te helpen, zie ik zijn onderbeen in een hoek van 90 graden ten opzichte van zijn bovenbeen liggen. (lachend) Die jongen heeft nooit weer gevoetbald, is in een rolstoel terecht gekomen volgens mij. (Menno de Groot heeft een jaar later zijn rolstoel op de spoorwegovergang geparkeerd en werd geramd door de intercity van 11.03, AdV).

Ik ’s Avonds met de jongens op stap, kom ik wat van die jongens van de Z-Side tegen. Gelachen! Die gasten namen me op de schouders, ik was helemaal de held. Onze aanvoerder was Keith Dungeon. Die was bij de scheidsrechter langs gegaan en had hem toegefluisterd dat we natuurlijk niet al in de eerste minuut met kaarten gingen lopen zwaaien. Die scheids scheet peuken voor Keith, iedereen buiten FC Groningen scheet peuken voor Keith.

Deel 3: Keith Dungeon, “mentor, gangmaker en geniale gek” staat hier klik

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Abubakari de Vries vertelt & fantaseert & schrijft, Voetbal en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Player X van SC Veendam (deel 2)

  1. Sono Freakus zegt:

    Goddomme, Keith Dungeon is wel een echt coole voetbalnaam, speelde scott booth toevallig ook in dat team van de FC ?

  2. Pingback: Player X van SC Veendam (deel 3) | Abubakari de Vries' Blog

  3. Pingback: Player X van SC Veendam — Hard, goor en schokkend, het verhaal van Tammo Kwakmeijer (deel 1) | Abubakari de Vries' Blog

  4. Pingback: Tammo Kwakmeijer, Speler X van Veendam (deel 4) | Abubakari de Vries' Blog

  5. Pingback: Tammo Kwakmeijer, Speler X van Veendam (deel 5) | Abubakari de Vries' Blog

  6. Pingback: Tammo Kwakmeijer, Speler X van Veendam (deel 6) | Abubakari de Vries' Blog

Geef een reactie

