Deerhunter live in Vera (20 mei 2013)


headerMaandagavond is over het algemeen niet de opwindendste avond van de week. Maar soms heb je opeens een magic monday. Zoals deze maandag.
Deerhunter in Vera, wat een geweldig concert!

Getooid met een wasbeer bontmuts stapte Bradford Cox rond kwart voor tien met de andere vier Deerhunters het podium op. De nadruk lag op de nummers van de nieuwe plaat, maar er kwamen uiteraard ook redelijk wat oudere nummers voorbij (helaas geen Fluorescent Jay Grey, maar wel het intro + de opener van Microcastle) in de ongeveer 80 minuten dat ze speelden.
Hoogtepunt was wat mij betreft de uitvoering van het titelnummer van de laatste plaat, Monomania dus. Eindigend in een -extra- lange vette noise eruptie die live geweldig uit de verf kwam en nog lang na daverde. Sowieso was het een wat mij betreft legendarisch avondje. De Vera Concertpoll winnaar lijkt mij na vanavond wel bekend.

Alles klopte, de podiumpersoonlijkheid Bradford Cox met zijn broodmagere lijf en de Herman Brood kuif voor zijn ogen, de overgang van noise naar de wat rustiger kop & staart nummers die live nog beter/rauwer klonken dan op de plaat en weer terug naar het unieke noise geluid van Deerhunter, de belichting  vormde ook onderdeel van de magie. Mag ook wel eens belicht worden. Persoonlijk ben ik wel een liefhebber van de magische illusie die je met de juiste belichting kunt bereiken. De drumstokjes leken soms wel twee meter lang, het podium leek soms in brand te staan, dan zag je weer vijf schimmen tegen een donkere dreigende achtergrond, kortom een flinke toegevoegde waarde en dikke complimenten voor de man of vrouw van het licht.
deerhunter_microcastle-album-art

Het was ook precies druk genoeg, al zullen er later wel weer minimaal 500 thuisblijvers beweren dat ze er ook bij waren op die legendarische magische maandag in mei.
Het verraste mij in elk geval dat het niet strak uitverkocht was. Maar ik schat dat soort dingen wel vaker verkeerd in bij bands die ik te gek vind. Nou ja, misschien moeten ze eerst een minuutje naar DWDD om in een uitverkocht Vera te kunnen staan. Al hoeft dat van mij niet zo, het was precies goed vanavond. Monomonomaniamonomonomaniamonomonomaniamonomonomaniamonomonomania

Met dank aan Simone vd Heijden voor de foto’s. De rest van haar Deerhunter foto’s staan hier.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Live in Vera (Concerten), Muziek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Deerhunter live in Vera (20 mei 2013)

  1. Henk zegt:

    ik heb er een gemixt gevoel aan over gehouden, niet slecht hoor dat niet. Maar ik stond bij uitzondering deze keer wat achterin omdat we wat later kwamen. Vond het geluid snoeihard staan, en was niet de enige om me heen zo te horen. Zegt die zanger halverwege tijdens het concert, wat er met het publiek aan de hand is? ” Sta ik hier soms voor een zaal met korpsballen te Spelen” en of ze soms niet hard genoeg speelden?
    Ik moet ook zeggen dat ik het begin gemist heb, omdat ik zelden het voorprogramma zie, meestal begint het hoofdprogramma tussen 22:15 en 22:30, of was er geen voorprogramma meer, nou ja dat was wel jammer, maar verder zullen er velen zijn met piepende oortjes vandaag 🙂

  2. Het stond inderdaad hard, maar niet te hard (vond ik), soms staat het zo hard dat je bijv. de zang nauwelijks hoort, nu stond het geluid hard maar goed afgesteld. Zelf stond ik wel redelijk vooraan, misschien dat dat uitmaakte.

    Mijn ervaring is trouwens dat het hoofdprogramma tegenwoordig (een stuk) vroeger begint dan tussen 22.15 en 22.30. Gister begon het om ongeveer 21.40, maar de laatste tijd is het (bij cioncerten waar ik was) vrijwel altijd tussen 21.30 en 22.00. Maar dat terzijde.

    Ik heb het voorprogramma trouwens ook niet gezien, die sla ik ook bijna altijd over.

  3. Bertine zegt:

    Helemaal mee eens, ik gaf het een 9,5 voor de Vera poll.
    https://ber10e.wordpress.com/
    En het voorprogramma was ook goed 🙂

  4. sono freakus zegt:

    Fantastisch concert, monomania spint hier elke dag zijn rondjes wel, en het mooie is: 22 oktober spelen ze in Paradiso. Ja echt Abu, heb nog even gekeken of dat niet ergens in 2009 of 2011 is, maar nee hoor, het is echt 22 oktober 2013.

  5. P zegt:

    verre van Motorpseikoo maar niet minder of wel zo rnr —

    Trio!

Geef een reactie

