De Fryske Derby, Heerenveen-Cambuur, een verslag

Al zodra ik op Central Station Groningen aan kom om daar de trein nei fryslan te pakken valt het op. De enorme impact die de Friese derby heeft. En de immense populariteit van SC Cambuur. De NS heeft het hele station in Cambuur kleuren getooid. En het wekt geen verbazing, ook in Leeuwarden is het Geel Blauw wat de klok slaat op het station. Heerenveen mag dan favoriet zijn omdat ze thuis spelen en meer eredivisie ervaring hebben, bij het volk is Cambuur duidelijk favoriet.

In Liwwadden stap ik over van trein naar auto. De auto van Camburista en goede vriend sinds jaren Pé. Vlak buiten Liwwadden staan we in een file en lijkt ons ‘mut kinne’ schema al aan de krappe kant. Maar Pé is niet voor niks ‘always on the road’ als zijnde trucker, dus hij draait en cruised ons een andere richting op. De vrees de beginfase te moeten missen verdwijnt als we zien dat er vlakbij het stadion nog zat parkeerplek is en ongeveer tien minuten voor aanvang zitten we op ons plek. Dat blijkt vlak naast het uitvak te zijn, mooie plek dus.

kaartje fean
Bij het Fryske folksliet klinkt vanuit het vak naast ons een oorverdovend schril gefluit. Duizend Nederlandse vlaggen gaan omhoog, ANTI FRIES!

Wat een echte Fries achter ons doet verzuchten en zich af doet vragen hoe dom je kunt zijn om als Fries ANTI FRIES te zijn…

De wedstrijd begint met een fel Cambuur, in de openingsfase gelijk een paar kansen en kansjes voor de Geel Blauwe Helden. Maar het doelpunt valt aan de andere kant. Oud Ajacied Dijks krijgt eens een keer geen rood maar leidt de 1-0 van Luciano Slagveer in.
De eerste helft kabbelt wat voort, Cambuur houdt zich simpel staande maar weet zelf aanvallend ook geen potten te breken. En zo breekt de rust aan met een 1-0 achterstand.
“D’r zit meer in, d’r valt wat te halen” is het algemene Cambuur gevoel.

Na rust krijgt Cambuur een paar kansjes, maar kopt en schiet net naast. Tot het moment van Jody Lukoki aanbreekt, hij raakt hem verkeerd, maar de bal rolt toch net naast de paal binnen! JAAAAAAAAA!!!!!! Het uitvak explodeert van vreugde en ook in de thuisvakken rijzen de Camburista juichend op. Ook Pé en ik steken onze vreugde niet onder de banken. En dat kan en dat mag in het Abe Lenstra Stadion. Moai ottut sa kin nou.
Terwijl onze hartslag nog immer bovengemiddeld is glijdt Leeuwin uit en krijgt Feanbogason zijn enige kans van de wedstrijd. Het fenomeen heeft er genoeg aan, rond uiterst koel af en het staat direct alweer 2-1 voor Heerenveen. Als het gejuich over is word ik op mijn schouder getikt, mijn achterbuurman kijkt mij grijnzend aan en zegt “jammer jongens”. Nadat Cambuur nog een paar een kansen op de uiterst verdiende gelijkmaker heeft laten liggen en de wedstrijd afgefloten is zegt onze achterbuurman dat Cambuur meer verdiend had en zeker recht op een punt had gehad. En sa is´t mar krekt.

Het is voor mij de ideale manier van voetbal beleven, over en weer een grapje en respect en gewoon broederlijk naast elkaar zittend een beladen duel beleven. In Heerenveen kan dat (was me ook bij Heerenveen-Ajax al opgevallen) en als Frys om  utens ben ik er ook wel een beetje trots op dat zoiets in Friesland nog kan. 

Ondanks de nederlaag een mooie voetbalmiddag, de gekte en de sfeer van het Cambuur vak, de creativiteit op de spandoeken, de spanning die er af droop, een échte derby. Slecht voetbal, veel spanning. Op 26 januari de andersomme versie, maar daar kan ik niet bij zijn.
Vandaar ook dat ik sowieso naar de versie in it Fean wilde.
FORZA CAMBUUR!

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Abubakari de Vries vertelt & fantaseert & schrijft, Voetbal en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De Fryske Derby, Heerenveen-Cambuur, een verslag

  1. Gerbie zegt:

    Ik begreep de actie met Nederlandse vlaggen en Anti-Fries niet echt. Afzetten tegen Heerenveen snap ik, maar op deze manier? Vreemd.

  2. Leeuwarders voelen zich niet Fries en dat cultiveren ze keer honderd zodra het om Heerenveen gaat. Is inderdaad op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.
    Voor (sommige, niet alle) Cambuur fans is Friesland Heerenveen.
    Mijn bro’ Fokke Mol heeft daar ooit eens iets over geschreven (http://fokkemol.wordpress.com/2012/07/28/identiteitsdiefstal/), de identiteitsdiefstal van Heerenveen waar veel niet Fean Friezen zich aan ergeren. Dat Heerenveen zich dus allerlei Friese dingen (vlag/volkslied) toe heeft geeigend. Daar komt die actie (mede) uit voort.

Geef een reactie

