Vooruitblikken & terugblikken op Cambuur-Ajax historie (deel 1 1992-1994)

Zondag om half 1 treffen Cambuur en Ajax elkaar in Leeuwarden voor de vijfde keer in competitieverband. Ik was bij de vorige vier ontmoetingen en zag ook nog een bekerwedstrijd en twee oefenwedstrijden.

22 juli 1992 Cambuur-Ajax 2-0 (oefenwedstrijd)
camajax3(FOTO’s LC/Catrinus van der Veen)

De eerste was volgens mij een oefenwedstrijd voorafgaande aan het eerste seizoen dat Cambuur de eerste Friese eredivisionist ooit was. Ajax.nl geeft uitsluitsel, het was inderdaad op 22 juli 1992. Cambuur won met 2-0 en dat was de enige nederlaag in Ajax’ voorbereiding op het seizoen 1992/93. Een maandje later won Ajax op bezoek bij Real Madrid in diens publiekspresentatie wedstrijd  (dankzij een magistrale Dennis Bergkamp)met 1-3! Maar bij Cambuur ging Ajax dus onderuit. Ik heb zelf niks meer van deze wedstrijd en ook op Ajax.nl staat verder niks over deze wedstrijd.

21 maart 1993 Cambuur-Ajax 1-3 (eredivisie)
proboek9293
DSCF6150Raar maar waar, ik kan mij van beide duels in Cambuurs eerste twee eredivisie seizoenen vrij weining meer herinneren. Of eigenlijk helemaal niks meer. De oefenwedstrijd hierboven kan ik mij nog wel heugen, ook een uitwedstrijd van Ajax tegen Groningen uit die tijd kan ik mij nog prima herinneren, maar deze wedstrijd(en) vormen in mijn doorgaans prima Ajax geheugen een zwart gat. Hoe dan ook, Ajax won met 1-3.
Bergkamp scoorde al na een minuut 0-1. Silooy hielp Cambuur in de 7′ minuut een handje door een eigen goal te maken, waarna Bergkamp Ajax vlak voor rust weer op voorsprong bracht. In de 73′ minuut besliste Overmars de wedstrijd met de 1-3.
camajax2(FOTO LC/Catrinus van der Veen)

27 oktober 1993 Cambuur-Ajax 0-3
DSCF6149Cambuur had zich gehandhaafd in de eredivisie en aan het begin van het tweede seizoen kwam Ajax opnieuw langs. De wedstrijd stond gepland voor 26 september maar werd een maand later gespeeld.
Ook van deze wedstrijd kan ik mij weinig herinneren. 
In de archieven van de Leeuwarder Courant lees ik dat Cambuur gokte op het Korbach effect, die was namelijk na een slechte seizoensstart aangesteld als opvolger van de ontslagen Theo de Jong. Dit was de eerste wedstrijd onder Korbach.
camajax1(FOTO LC/Catrinus van der Veen)
Met grote dank aan het Leeuwarder Courant archief en even zo grote dank voor de foto’s.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Ajax, Voetbal en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Vooruitblikken & terugblikken op Cambuur-Ajax historie (deel 1 1992-1994)

  1. GJD zegt:

    Het spijt me te moeten zeggen maar volgens mij zijn onze buren uit dkv de eerste Friese eredivisionist (90-91?).

Geef een reactie

