Amateurvoetbal Rules met Mamio-Noordpool & Eredivisie Rules met Cambuur-Ajax

Een allerhande weekendje voetbal! Op zaterdag naar de vierde klasse C met Mamio-Noordpool UFC en op zondag Eredivisie met de te gekste clubs van Nederland, De Strijd Der Kampioenen van 2013, SC CAMBUUR-AFC AJAX! Wat een manier om het voetbaljaar 2013 af te sluiten!

mamnooSoms is de voorpret mooier dan de wedstrijden. Maar ook dat mag de pret niet drukken. Want in het kader van “geen zin om tegen de zon in te kijken” stond ik lekker in het uitvak tussen de Noordpool bewoners vlakbij de dug out van Noordpool UFC (die niet van de Noordpool komen maar uit Oethoezen, Grunn. NOORDPOOL  UITHUIZEN FOOTBALL CLUB, namelijk).
En dan mocht Mamio-Noordpool een vrij saaie wedstrijd geweest zijn, ik heb mij best vermaakt.

Mamio saai? Ja, ook dat komt voor. Mamio was beter maar deed vrij weinig met het balbezit. Al schoot Jeffrey Bryson al na 6 minuten loeihard op de lat en beloofde dat veel, daarna gebeurde er eigenlijk vrij weinig. Noordpool bleek niet zo best in vorm, dus het wachten was op een Mamio treffer. En dat duurde nog best lang. Maar in het uitvak tussen de meelevende en coachende Uithuizermeders was het best fijn toeven. Dus fruit maar weer.

Ruststand 0-0, een unicum bij Mamio dacht ik zo.
In de rust stond Manchester City – Arsenal aan in de kantine, de slotfase waarin het in no time van 4-2 nog 6-3 werd. Jawél, een vierde klasse C uitslag in de Premier League en een Premier League stand in 4C, het kon allemaal op deze laatste amateurvoetbal rules zaterdag van 2013.

Edoch, het duurde niet heel lang vooraleer de Goddelijke Kanaries van Selwerd de Noordpool goalie wisten te verslaan. Mocht ik mij niet vergissen (en dat deed ik niet las ik in het DVHN) dan was het Luciano “Luca” Amelo die een minuut of vijf na rust vrij voor de keeper kwam en het net deed bollen met een fraai in de hoek geplaatst schot, 1-0!
En slechts zes luttele minuten later was het al bijna weer raak, maar de paal voorkwam de 2-0 en tevens beslissing in de wedstrijd. Die bleef na wat halve Mamio kansen uit tot een minuut of tien voor tijd, Amadou Camara was de kanarie die hem binnen tikte na een frommelige solo.

Slechte wedstrijd, maar wel drie belangrijke punten waarmee Mamio zich handhaaft in de subtop van 4C.  Noordpool UFC vinden we dan weer terug op de negende plaats alwaar zij in node van punten zijn met slechts twee punten boven de streep.

De rest in vogelvlucht:
Knickerbockers (2J) toonde zich weer eens wisselvallig en ging thuis met 1-3 onderuit tegen het lager geklasseerde Marum.
In 3B slecht nieuws, Dokkum verloor met 2-0 bij ONT, BK won met 2-0 van WTOC.
In 3C goed & slecht nieuws. Lycurgus won na zeven wedstrijden zonder zege eindelijk weer eens (3-1 bij Scheemda), VVK  (laatste)daarentegen verloor met liefst 6-0 van Glimmen).

In 4C won koploper VV Groningen uit bij Corenos met 5-1 (en sierde Abu.com lezer René Kliphuis zijn rentree na lange afwezigheid wegens een blessure met twee fraaie treffers op!). Runner up Godlinze won ook, maar dat maakt verder niets uit want van Middelstum win ik op een goeie dag samen met de twee konijnen, katten en dochters (8 & 10) ook nog wel.
Hops naar 5F, Potetos won ook, 2-0 van Amicitia.

En toen was het zondag. De nacht bij vriend Pe, woonachtig in de hoofdstad van Friesland en ook Ajacied met Cambuur sympathie, logerend doorgebracht.

Om twaalf uur stipt ariveerden wij op het Cambuur plein alwaar onze wegen zich scheiden daar Pe een seizoenkaart voor Noord heeft en ik een losse kaart voor Zuid had. Zuid is ongenummerde plaatsen, ik dacht een half uur voor aanvang mooi op tijd te zijn, maar Zuid bleek al bijna helemaal vol te zitten. Bijna, maar nog niet helemaal. Ik vond een plekje recht achter de goal op lijn met de penalty stip. Kenneth Vermeer was Jasper Cillessen aan het inschieten, de rest warmde wat up. 

En ik keek ondertussen om me heen op de tribune en zag (FUCK!) een malloot met een trommel twee stoelen verderop links achter me. Nou ja, ik had ook geen zin om te verhuizen, dus fruut maar weer, nou…
 Cillessen ging met L’Ami verder warm uppen en de Ajacieden gingen op Kenneth Vermeer schieten.
Slecht voorteken nummer één, ze schoten allemaal naast en over…
camajaxAnyway, half één. Aanvangstijdstip dus.
Slecht voorteken nummer twee. Daley Blind krijgt de bal uit de aftrap en ramt de bal gelijk over de zijlijn. Wat volgde was zo’n beetje de slechtste eerste helft die Ajax dit seizoen speelde. Belachelijk! Ik mag toch aannemen dat de heren meelezen en wisten dat ik er ook was. En dat ze hier gelezen hadden dat het in Liwwadden kin spoke at je niet oppasse, ken je wereldkampioen weze, der het Cambuur skijt an.

De kansjes die er in de saaie eerste helft waren waren voor Cambuur. De eerste kans voor Ajax was vijf minuten voor rust. En – de AC Milan les schijnbaar snel geleerd- het was gelijk raak ook. Schöne op aangeven van Klaassen.

BONK BONK BONK buurman hield de trom spontaan stil. Al sloeg ie niet de hele tijd op zijn trommel, maar wel (te) vaak (en zeker te hard) genoeg. Trommels en andere carnavals ellende, van mij hoeft het niet. Gewoon juichen vloeken en schreeuwen en adem inhouden, nagels bijten, billen knijpen, fluiten en meer van zulks, dat hoort in een stadion. Maar niet dat stomme geram op de trommel. Net als bij Twente, daar heb je ook zo’n gek, hoor je op de achtergrond bonk bonk bonk Tweeeentuuuuh Enschedeeeeee. Slaapverwekkende monotone bonkebonkesupport. Je moet er maar op komen. Maar dat alles terzijde.

Hoe (en wie) dan ook, Ajax speelde als een krant waar de kat op had gescheten en gezeken, maar stond wel voor. Ban gebroken, Cambuur moe, hup er op en er over dan maar.
Nou mooi niet dus. Het was zo slecht dat ik telkens meer de neiging kreeg om Sigthorsson of Andersen te vragen of ze wilden ruilen. Zij lekker oppe tribune met een dikke trui en dito jas en ik een potje voetballen in Ajax 1, wel enthousiast en er zin in itt het plichtmatige gehobbel van Goalbeen & zijn vrienden.

Het schitterende Cambuur stadion zat vol, een prachtig gezicht, al die mensen in rijtjes op de volgepakte tribunes. Het stadion doet Engels aan, het voetbal deed dat ook. Ajax ramde alles blind (niet Daley, al deelde die ook nadrukkelijk in de mayonaise) naar voren, Cambuur kopte alles weg en liep zich dan weer stuk op de Ajax defensie. Het leek wel Motherfuck Rovers tegen Cumshot Alley in de Engelse vierde divisie.

Verdedigend ging het bij Ajax dan nog wel, er werd nauwelijks wat weg gegeven. Maar je kon het onheil aan zien komen. Als je zo slap speelt, zo veel fout doet, dan help je Cambuur in de wedstrijd. En dan mag Cambuur weinig kansen krijgen, je roept de ellende over je af en krijgt wat je verdiend, de 1-1 om de oren.

BONK BONK BONK BONK CAMBUUR!!! Nou ja, logisch en dik verdiend en ondanks een binnensmondse GVD toch ook wel het gevoel dat Boontje m zijn loontje komt. Ajax wordt toch wel kampioen en als je dan punten inlevert, dan maar bij Cambuur. Want ik had niet de illusie dat Ajax nog zou gaan scoren met dat lamlendige zaadvoetbal wat ze al 81 minuten speelden.

Maar… Kijk nou, opeens zou het nog wat worden. Al strandde het ook nu meestal in slordigheid, ze zetten iets wat je met druk kon verwarren. Ik zag de bui ondertussen al hangen, countertje, 2-1 voor Cambuur, maar Cristovao schoot van twintig meter de bal het stadion uit, dus dat viel mee.

Een Lucky Ajax, dat heeft Ajax de laatste jaren zelden. Slecht spelen en toch nog in blessuretijd de winst pakken, ik kan mij niet herinneren wanneer ze dat voor het laatst gedaan hebben. Vorig jaar wonnen ze bij Roda JC in de 92ste minuut, maar dat was dik verdiend.

En nu, met nog anderhalve minuut te gaan… Een corner, slecht (of beter gezegd niet of nauwelijks) uitverdedigd en daar was Klaassens wekelijkse goal. Lucky Lucky Lucky Ajax. Totaal onverdiend, zwaar sneu voor Cambuur, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er toch blij mee was. De goal viel trouwens in de goal waar ik achter zat, de andere twee dus aan de overkant, maar ook dat terzijde.

Een sneaky zege, hopelijk een waarschuwing dat je het nooit te licht op moet nemen en denken dat je Jezus bent omdat je vier keer achter mekaar van een degradatiekandidaat hebt gewonnen. Want gottegot, wat was het deerniswekkend slecht van de kant van Ajax…

Tussen 9.500 op dat Lucky Ajax vloekende Camburista verliet ik het Stadion. De handjes dichtgeknepen.

Thuis uiteraard gauw de lokale amateurs gecheckt.
Was ik niet naar Cambuur-Ajax gegaan dan was ik naar Gruno(laatste) -Forward (eerste) in 3C gegaan. Forward won met 4-0 en omdat de nummers 2 & 3 verloren is het puntverlies uit de vorige twee wedstrijden alweer vergeten, het gat is ondanks dat de vorige twee wedstrijden maar 1 punt opleverden alweer 8 punten.
Slecht nieuws uit 2L. Groninger Boys is zwaar uit vorm zo lijkt het. Vorige week thuis met 0-5 van Noordster verloren, zondag met 2-1 bij Actief verloren. Nadat ik ze voor de beker met 9-1 van ZFC zag winnen is de schwung er volledig uit en loopt het vrij moeizaam tot helemaal niet bij de Groninger Boys. Vorig seizoen hadden ze ook een dip, die kostte ze uiteindelijk de titel. Het gat met koploper WVV is inmiddels ook al opgelopen tot zes punten en dan heeft WVV ook nog een wedstrijd te goed… WVV won overigens uit bij nummer 3 Velocitas met liefst 6-1. Daar draait het dus duidelijk wel. Dat blijkt ook uit de stand, 10x winst, 1x gelijk en 1x verlies, doelcijfers 46-11.

Maar goed, winterstop dus. Voor de amateurs dan. Ajax moet nog voor de beker naar shirtgenoot IJsselmeervogels (daarover ook nog iets op dit blog, steej toent) en naar Roda JC. SCHERP ZIJN JA! En dan pas vanaf volgende week zondag 14.30 twee weken niksen. EN NIET EERDER!

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Ajax, Amateurvoetbal Rules, Voetbal en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

