Boekrecensie: De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje – Jonas Jonasson

Adobe Photoshop PDFJonas Jonasson maakte furore met het boek over de 100 jarige man die uit het raam klom en verdween. Dat boek las ik, het was een even grappige als vermakelijke senior roadtrip.

De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje is zijn tweede boek, Het lijkt qua stijl veel op zijn voorganger. Niet dat dat erg is, het is opnieuw een wonderlijk grappig verhaal met veel geweldige (en domme)personages en ultra bizarre voorvallen, het toeval speelt wederom een enorme rol, het is maatschappijkritisch en er zit maar een klein stukje in wat langdradig is en wat het tempo er kortstondig uit haalt.

De Flaptekst:
Nombeko is op haar veertiende baas over een ploegje schoonmakers van latrines in Pretoria, Zuid-Afrika. Ze heeft zichzelf leren lezen en rekenen, en vooral met cijfers blijkt ze een waar genie. Door omstandigheden komt ze terecht bij een ingenieur die aan een atoombom sleutelt voor Israël, waar Zuid-Afrika in die tijd, midden jaren 70, zeer vriendschappelijke relaties mee onderhoudt. Nombeko wordt min of meer gevangen gehouden door de ingenieur, maar zonder haar zou het hem nooit lukken die bom af te maken, al houdt ze haar aandeel wijselijk voor hem verborgen. Vindingrijk en kordaat als ze is weet ze naar Zweden te ontsnappen, mét bom, waar ze Holger Twee ontmoet…..

Het begint met een per hoofdstuk wisselend perspectief. Het ene gaat over het Zuid Afrikaanse meisje wat bij toeval van de publieke toiletten in het huishouden van de dronken ingenieur terecht komt en alle toevalligheden die daartoe geleid hebben. Hoofdstukken bevolkt door een hele rij bizarre voorvallen en personages.

Het andere gaat over een Zweedse man, type wereldvreemd, die er alles aan doet de koning de hand te schudden, al zijn spaargeld daar in steekt maar als hij de koning eindelijk ontmoet is het niet wat hij ervan verwacht had. Hij wil een zoon en die moet zijn nieuwe queeste van hem overnemen. Het worden twee zoons in één worp en dat komt niet goed uit, maar ook daar heeft hij een oplossing voor.
En uiteindelijk komen ze sdamen, de Zuid Afrikaanse en de zonen, Holger 1 & 2.

Het levert een mooi zwetsverhaal (positief bedoelt) op waarin de levensverhalen van een dronken onnozele ingenieur, een afvallige koningsvereerder, zijn twee zoons die samen één zoon vormen, een Zuid Afrikaans bovenmatig slim meisje,
een boos recalcitrant protestmeisje, haar oma en de ene helft van de tweeling die samen met het boze meisje een vrij dom duo vormt die graag protesteren maar niet heel standvastig blijken, drie Chinese meisjes die niet sterk maar slim zijn en die zich zo prima weten redden, een atoombom, de koning van Zweden die een heel gewone man blijkt die van borreltjes en vissen houdt, de premier van Zweden, de premier van China, twee Mossad agenten, een publieke toiletten schoonmaakdirecteur, een Afrikaan wiens vrijpostigheid hem een schaar in zijn been oplevert en een vrouw die veel rookt en langzaam gek wordt van haar koningsgezinde man.

Een boek vol idiote verhalen en korte bio’s van de verschillende personen, totaal ongeloofwaardig, maar wel zeer grappig. Je zou het ook een soort herhalingsoefening kunnen noemen, is het namelijk ook, het heeft misschien ook wel iets te veel overeenkomsten met de 100 jarige man, maar ach, het mocht de pret niet drukken. Bonus is de scherpe blik op het Zuid Afrika ten tijde van Pik Botha en zijn voorgangers, de politieke spelletjes en de rol van een illegale verschoppeling (of twee).
Zo eens per jaar (of twee) een Jonas Jonasson boek, het is aan te raden.

Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.