Boekrecensie: AFWASSINGEN – PATRICK deWITT (2009)

Patrick deWitt dankt zijn faam aan de a typische western De Gebroeders Sisters (Hier mijn lofzang), een boek wat ik in 2012 las en wat ik erg te gek vond en een ieder van harte aanbeveel. Naar aanleiding van dat succes kwam ook van zijn debuut een vertaling uit, Ablutions, in het Nederlands Afwassingen getiteld.

Afwassingen gaat over een barman die in een kroeg in Hollywood werkt. Hij vertelt over een aantal van de vaste klanten van die bar. Een stel eenzame losers, zatlappen, zwetsers, alcoholisten, cokesnuivers, excentriekelingen, sneue types, parasieten en klaplopers. En ondertussen ook over zichzelf. Een barman die teveel whiskey zuipt en pillen slikt. Wiens vrouw hem verlaat waarop hij nog meer gaat zuipen en gaat slikken. En na haar vertrek een aantal sexuele avonturen beleeft in het opslaghok met een stel vieze ouwe verlopen drankzuchtige vrouwen die ook treffend beschreven en geïntroduceerd worden.

9789038897363Maar hij komt tot inkeer, tenminste, dat is zijn bedoeling. Hij ziet in dat hij zichzelf kapot zuipt en zoekt een uitvlucht. Weg uit de kroeg, weg uit de drank & pillenzucht. Of dat lukt of niet laat ik in het midden, lees het zelf maar.
Want afwassingen is een geweldig portret van aan de zelfkant levende drankzuchtige loners die zich staande proberen te houden met sterke drank en coke. Het is een vlot weglezend verhaal vol rake zwarte typeringen, een boek waarin je soms moet lachen, maar waarin de tragiek de humor wat mij betreft overtreft.

“Een boek wat druipt van de zwarte humor”, maar vooral druipt van de sterke drank en de vuiligheid en uitzichtloosheid van vrijwel elk personage. Van de eigenaars van de kroeg tot de bedrijfsleider tot de klandizie tot de rest van het personeel (waaronder een verbitterde uitsmijter wiens Hollywood carriere niet van de grond kwam), allemaal zijn ze gevlucht. In drank en drugs en verzuipen ze in kansloosheid. Zwarte humor en diepe tragiek van bizarre personages beschreven door een barman, ik vond het een te gek boek.

Geen dik boek trouwens, 220 paginas, uurtje of zes doorlezen en je hebt je een delirium gelezen en kunt gaan slapen. Je zult niet ontwaken met een kater, maar met een tevreden grijns, je hebt een goed boek gelezen met types die uit de wereld van Charles Bukowski te voorschijn lijken te zijn gekomen.
En als je Gebroeders Sisters nog niet gelezen hebt heb je een boek voor de boeg wat nog beter is! 

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Boekrecensie: AFWASSINGEN – PATRICK deWITT (2009)

  1. antihumani zegt:

    De Gebroeders Sisters gekocht!

  2. Protte wille!
    Moet wel lukken, lijkt me -net als afwassingen- wel een boek voor BillVlinders.

    Heb je trouwens ook nog een muziektip in de orde van Parquet Courts?
    (En dan bedoel ik niet persé in dat genre maar gewoon qua geweldigheid).

    • antihumani zegt:

      Ha. Hmmm, niet 100% in de orde van Parquet Courts maar wel ongeveer: Fidlar, Iceage, Eagulls, Carbonas, Jacuzzi Boys (beetje aan de softe kant maar best okay), Gaunt, Bass Drum Of Death (kutnaam), Wavves (zit veel troep tussen) en Thee Oh Sees (zit ook veel troep tussen).

      • Dat ken ik vrijwel allemaal al, over het algemeen leuk, helemaal niet slecht, maar niet een sensatie die maanden aaneen in de cd speler blijft zitten cq dagelijks gedraaid blijft. Zoals bijv. bij Jeff the Bortherhood, Spits of PQ ooit het geval was.

      • antihumani zegt:

        Oh shit balls. Nog eentje dan: Terry Malts. Net voor het eerst beluisterd, album heet Killing Time. Ik hoor een beetje van The Spits en The Queers maar dan ranziger en met een lagere stem, goed te doen.

      • Mooi, zal ik die wel effe checken. En de bands uit je vorige reactie die ik nog niet kende ook.
        Ik zit echt verlegen om een nieuw muziekje wat ik dag en nacht wil luisteren en op mijn oren getatoeerd wil hebben. 🙂

  3. Terry Malts gaat het niet worden. Saaie zang. 13 in een dozijn muziekjes. Nee´s niks.
    (Het is ook een ondankbare taak mij van muziektips te voorzien, ik vind volgens mij bijna niks echt bijzonder tegenwoordig)

Geef een reactie

