De bruiloft van Ome Joop

Mijn dochter is elf en is nog immer gek op poep verhalen. Geen idee van wie ze die liefde voor gore verhalen heeft (van mijn vrouw misschien!), maar ze houdt erg van een smeuïg poepverhaal. En ze klaagt wel eens dat ze te weinig mailtjes krijgt (ze heeft sinds een tijdje een eigen e-mail adres). 1+1 is voor mij 2, dus stuurde ik haar vannacht vanaf mijn  werk wat mailtjes met als hoofdonderwerp poep. Hoe kwam ik daar op? Nou, deze week was ome Joop 40 jaar getrouwd. En aan die bruiloft zat een geurtje. Dat verhaal heb ik -rijk & bont geïllustreerd- via de e-mail aan mijn dochter uit de doeken gedaan. En omdat je goeie verhalen niet voor je zelf moet houden deel ik het verhaal ook met jullie, mijn Abu.com volgers.

Eerst maar eens een introductie en een blik op de tijdsgeest.

We hebben het over de jaren 70, zo’n beetje bijna halverwege dat decennium.
jooptruusOme Joop is geen echte oom van ons, hij is een kennis van mij Pa & Ma. Ome Joop zat op hetzelfde baggerschip waar mijn vader ook op zat. En Ome Joop en mijn pa lagen elkaar wel. En zo ontstond een vriendschap en kwamen ome Joop en zijn vriendin Tante Truus regelmatig bij ons over de vloer. Altijd leuk, want ome Joop was een joviale fijne vent, nam steevast een mooi Matchbox of Siku autootje voor mij en een plaat van de Rolling Stones of Slade of Sweet mee voor mijn broer,  zijn vriendin Tante Truus nam altijd een zak drop voor ons mee, dus als wij hoorden dat ome Joop langs kwam dan hadden wij daar wel zin in. Hij vertelde altijd de meest idiote verhalen en we konden naar hartelust paprika chips eten en mochten in zijn Jeep spelen.

Ome Joop had namelijk een jeep. Daar mochten mijn broer Fokke Mol en ik dan in zitten spelen terwijl Joop & Truus wat met onze pa & ma zaten te babbelen over koetjes, kalfjes en wat dies meer zij. Ik was denk ik vijf, Fokke zal dus elf geweest zijn. En Fokke had genoeg van dat net alsof gedoe in die jeep, dus die graaide op een keer de sleutels uit de jaszak van ome Joop en zei “kom Abubakari, we gaan er rap op uit in de Jeep van ome Joop”! Mijn broers plannen trok ik nooit in twijfel, die was al groot dus het kwam niet in mij op dat mijn broer pas elf was en dat ik hem nog nooit in een auto had zien rijden.

Eigenlijk was er ook niks aan de hand, we cruisten door de nieuwbouwwijk het Fugellan alsof we nooit anders gedaan hadden. Ik mocht zo nu en dan even op de toeter drukken als we bij het huis van vriendjes van mij of Fokke langs reden en dan zwaaiden we vrolijk & uitbundig naar onze vriendjes of naar hun verbaasde ouders.
Fokke en ik toerden lekker verder in de Jeep. Fokke bleek best goed te kunnen rijden, had ie denk ik op tv gezien hoe dat moest of zo, want onze pa had geen auto en ook geen rijbewijs, dus daar kon ie het ook niet van afgekeken hebben.

Enige moment van zorg was toen Fokke politie spotte, die hield ons ook daadwerkelijk aan, maar de politie in Dokkum was in die tijd (en waarschijnlijk nog steeds) zo dom als het achtereind van een varken. Mijn broer pakte snel een merkstift, tekende een ome Joop snor onder zijn neus en zette een bromstem op.
-Wat is er joh?
-Rijbewijs graag!
-NEE NOU WORDT IE MOOI! NEE NOU WORDT IE FRAAI!
(Mijn broer kon Ome Joop sowieso goed nadoen en in combinatie met die snor was het eigenlijk ook geen wonder dat ze er in trapten), hij pakte het rijbewijs uit het dashboardkastje en gaf het aan de smeris. Die keek even naar mijn broers snor, vergeleek hem met de snor op de pasfoto in het rijbewijs en gaf hem weer terug.
-In orde, tot ziens!
-Ja, de mazzel
zei mijn broer en scheurde weg! Na een uurtje zetten we de jeep weer terug en gingen we weer naar binnen.

Ome Joop nam ons even apart en vroeg of het leuk was.
-Wat was leuk? vroegen wij schaapachtig in koor.
Ome Joop lachen, ik zag het wel hoor, dat jullie er in de Jeep vandoor gingen. Maar kemmij dat ferrotte jongens, als je maar lol hebt, nou?
Ome Joop ten voeten uit. Alles kon en alles mocht. Zo ging dat in de 70’s.

Ondertussen had ie een liter jenever soldaat gemaakt, maar daar merkte je verder niks van, die man kon zuipen, dat was onvoorstelbaar, maar hij werd er nauwelijks anders van. Tante Truus kon er trouwens ook wat van, die gooide ook gemiddeld twee flessen sherry in haar mik op zo’n avond.
In die tijd was het nog heel normaal om met drank op achter het stuur te zitten, je ging er toen zelfs beter van rijden zeiden ze,  dus dat kon toen nog best.

Al zei Fokke dat Ome Joop volgens hem een beetje dronken was, want hij botste tegen de auto die achter de Jeep stond. Maar volgens mij had Fokke met zin de Jeep in de achteruit laten staan zodat Ome Joop in volle vaart achteruit reed tegen de Opel Kadett van buurman Veenstra. Een opgeschoren kippenkont die voor het CDA in de gemeenteraad zat, een bestuursfunctie bij Buh Kwiek had en elke zondag zat te zeuren dat wij de zondagsrust verstoorden met die platen van Robert Long over Jezus Redt nadat we met zijn allen waren wezen zwemmen in de Wetterfugel in plaats van te kerke te gaan.
Veenstra lag allang in zijn nest, dus die merkte sowieso pas de volgende dag
dat zijn auto van voren in puin lag. We hoorden de schaterende lach van ome Joop nog door het open raampje toen hij de schade zag en toeterend weg reed.

Dat waren dus Ome Joop en zijn vriendin Tante Truus. En de volgende dag meldde mijn moeder dat we om nieuwe netjesse kleren moesten. Want er komt een feest aan en dan moesten we mooi in de kleren zitten. Ome Joop en Tante Truus gaan over een paar weken trouwen! Om nieuwe kleren, dat was dan weer een stuk minder, maar we hoefden niet mee zei mijn moeder want ze had geen zin in honderd keer “We willen naar huis, we vinden kleren kopen kut”. Viel dus ook alweer mee.

Na het weekend (en dat is een breed begrip) verder, dan het bruiloftsfeest. En de foto’s.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Abubakari de Vries vertelt & fantaseert & schrijft en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

