Live in Vera: de Raggende Manne (12 juni 2014)

De Raggende Manne zijn wat mij betreft verantwoordelijk voor één van de beste Nederlandstalige platen ooit. Knuppelhout is een klassieker die ik nog vaak luister, liefst luidkeels mee schreeuwend, vooral op dagen dat alles tegen lijkt te zitten. Lekkere afreageer muziek, grappig en grimmig. Gister stonden ze voor het eerst in hun bestaan (rijkelijk laat dus) in Vera. Toch had ik ze al eens in Grunn zien spelen, het jaar weet ik niet meer, de gelegenheid wel. Grote zaal Oosterpoort, chaos compleet als de Raggende Manne als winnaar van de Popprijs optreden. Op de radio is een volledig in paniek geraakte Jan Douwe Kroeske te horen, in een menigte van 1000 knotsgekke raggende mnne verzeild geraakt huilt hij om zijn moeder, zo horen we later op een door een thuisblijver geteept stukje radio.

de-raggende-manne-pep_16Twintig jaar later staan de vijf Raggende Manne op het Vera podium. Bob Fosko -die qua postuur en stemgeluid nog steeds aan een dronken Sono Freakus doet denken- in een fraai-lelijke Hawaï bloes. Beetje rommelen en dan openen met ZAND. Zand doet kiezen kraken (etc), WAT DOE IK HIIIEEER??!!! Fijn vooraan bij het podium om de ragflow goed mee te krijgen is het een klein uurtje  ouderwets fijn raggen & schreeuwen. Een dwarsdoorsnede van het Raggende Repertoire, hetgeen dus altijd te weinig van Knupelhout oplevert (wel: Bruine Armen, Nee’s niks en Ik zag je met een ander). Maar goed, ook de rest van het raggende Repertoire is primadeluxe, dus een weke paddekop die daarover valt.

Verder ook nog: Het rijdt niet, Ik vind je leuk (ik vind je aardig maar je stinkt als een beer uit zijn reet, een favoriet van mijn oudste dochter van 11), Lullen bij de bus, Bonnetje, Vrijheid, Kramp van je kanis, De Fles en een paar nummers van de nieuwe plaat waaronder het titelnummer Het Is Niet Wat Je Denkt, Het Is Veel Erger en de Poepraper. En dan vast nog wel wat nummers die een halve dag later op dit moment even uit mijn geheugen gedonderd zijn.

de-raggende-manne-pep_0Op de openingsavond van het WK kunnen Raggende Voetbalmannesongs als Naar Vore en Hij moet d’r in! uiteraard ook niet ongespeeld blijven. Een oranje plastic bal met handtekeningen wordt het publiek in gegooid, de vanger straalt als een kind en heeft de avond van zijn leven, dat is duidelijk. En vanzelfsprekend komt ook tophit Poep in je Hoofd voorbij. .

Drie mensen naar links staat een souffleur alle nummers mee te schreeuwen, soms net even eerder dan Bob Fosko invallend, “je leidt af” is zijn deel. Even later mag hij een stukje meezingen “ik zie je ongewassen haren, ik zie je vette rug, blijf maar bij die ander” als je het dan toch zo goed kunt. 

de-raggende-manne-pep_24
Soms kunnen bands beter in de kast met gestopte bands blijven liggen, voegen ze geen reet meer toe is het allemaal leuk & aardig geweest, zijn ze er druk mee geweest, heeft het moeite gekost maar is het over. Dat geldt niet voor de Raggende Manne, ze zorgen nog steeds voor een groot Ragfeest. Lekker & Gezond geragd, fijn mee geschreeuwt, gelachen en na afloop mocht Bob Fosko mij de hand nog even schudden (of andersom, whatever). Prima rag-avondje en ook nog op tijd thuis om de slotfase van Brasil-Kroatië te zien. Hij moet d’r in.
Het is een afscheidstoernee, “maar zeg nooit nooit”. Inderdaad, geen gezeik, gewoon ragge manne! Tussen al dat huidige Bloedeloze DWDD hypespul hoort een Raggende Man (of vijf).

Foto’s zijn uiteraard van Peer, ook een Raggende Man op leeftijd. Hier de rest van zijn Raggende Foto’s.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Live in Vera (Concerten), Muziek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Live in Vera: de Raggende Manne (12 juni 2014)

  1. sono freakus zegt:

    “Bob Fosko -die qua postuur en stemgeluid nog steeds aan een dronken Sono Freakus doet denken- in een fraai-lelijke Hawaï bloes”.

    Een dronken Sono Freakus ? Ik weet niet waar je het over hebt Abu, ik ben namelijk nog nooit dronken geweest. waarschijnlijk komt dit voort uit die talloze keren dat we samen bakken vol met sneeuw hebben gezongen, ook een mieterse hit van de raggende manne. Op die momenten was ik echter nooit dronken hoor. Misschien dacht je dat toen maar dat was dan niet zo. Misschien was jij wel dronken terwijl ik nuchter was. Dat kan ook. En dat je dan in je dronkenschap dacht: Jeeezus, als ik zo dronken ben, dan moet Sono dat ook wel zijn, terwijl dat dan niet zo was. Terwijl ik dan gewoon het kopje erbij had en gewoon nuchter was. Want als je dronken bent kan je gewoon niet meer heel best nadenken.

  2. Peer zegt:

    zatte family — neuh,is nix

  3. Peer zegt:

    mag je zegge ; fokkie panini ~~

    un dos tres quatro !!

  4. Peer zegt:

    deze dan duzzz —

  5. Peer zegt:

    en daar we nog een beetje op vakansie zijn ~~

  6. Peer zegt:

    huh? nwe Fu? noek me baby!

    lekker als vanouds – en dat smaakt!

  7. Peer zegt:

    past nu op dan of kijk dan uit,verdorie

  8. Pingback: Live in Vera 2014, terugblik & concert van het jaar (deel 1 januari-juli) | Abubakari de Vries' Blog

  9. Peer zegt:

    heyho , zocht em al , deze coole plaat — euhh , nog einmahl!

    Achtung!!

Geef een reactie

