Boekrecensies: Dunne boekjes *** VIS – Anton Valens + The Commitments – Roddy Doyle + vakantieboeken 2014

Soms leest een mens ook wel eens dunne boekjes. Vraag me niet waarom, het is gewoon zo. In mijn geval las ik er zelfs twee achter elkaar. 

1001004006421329Het eerste dunne boekje is Vis van Anton Valens. Van die schrijver las ik ooit Het Boek Ont, een geweldig boek dat zich afspeelt in de Stad Groningen (en Sono Freakus, als je het na twee jaar nog niet gelezen hebt, geef het dan maar weer terug, cultuurbarbaar/KISS fan die je d’r bent!).
Vis is een boek wat hij al voor Ont schreef.
De hoofdersoon gaat mee op een viskotter. Zware lange dagen, vis vangen, schoonmaken, overbodige bijvangst rommel overboord gooien, speklapjes bij het ontbijt en rukken op ranzige boekjes. Met een schipper die in korte onverstaanbare chagrijnige kreten spreekt. En als andere bemanning zijn zoon die doorlopend ruziet met een andere visser op het schip en een man die zich om de motor bekommerd (ofzoiets). 

Op zich best een aardig boekje, maar ook weer niet heel bijzonder. Gelukkig dat het een dun boekje was, anders had ik het niet uitgelezen. Het Boek Ont is vele malen leuker.

WsWlEd5S3Fygyu2i4U8MHet andere dunne boek maakt deel uit van een trilogie, the Barrytown trilogie. Drie verhalen over de familie Rabbitte uit het Ierse plaatsje Barrytown.
In het eerste deel (the Commitments) werpt zoon Jimmy zich op als manager van een zelf samengestelde Soul band. Ze spelen Soul klassiekers, ergeren zich aan de arrogante zanger en zijn en masse verliefd op één van de achtergrondzangeressen. De band lijkt op weg naar succes maar interne strubbelingen blazen de boel op voor er sprake van oogsten kan zijn.
Een boek met heel veel dialoog, dat gaat een beetje ten koste van het daardoor wat dunne verhaal. Het is best leuk, maar meer ook niet. Ook weer kort maar krachtig, ik ga het tweede verhaal -waarschijnlijk- ook nog wel een kans geven, het leest tenslotte erg vlot weg doordat hele paginas vol staan met dialogen en daardoor niet zo dichtbeletterd zijn.
Ik had er iets meer van verwacht, maar wie weet is het tweede verhaal wat bijzonderder.

Ondertussen de vakantie (heb ik namelijk sinds  maandag 9.00!!!) boekenkist gevuld.
Daarin dit jaar:
Richard Russo – Brug der Zuchten (Vorig jaar las ik  Schadevolle Jaren en omdat ik dat zo’n GEWELDIG boek vond later -op vakantie in Oostenrijk- Empire Falls, ook een erg mooi boek. Dus gaat Richard Russo ook dit jaar mee op vakantie. Niet in het kader van dunne boekjes trouwens, liefst 733 paginas).
Stefan Hertmans – Oorlog en terpentijn (Stond al een tijd op mijn lijstje van gereserveerde boeken bij de biep en kon ik maandag eindelijk ophalen. Er waren een stuk of 30 wachtenden voor me, de lijst is inmiddels gegroeid tot 60 reserveringen. Een luid bejubelde Vlaamse Familiegeschiedenis tegen de achtergrond van de eerste wereldoorlog. Erg veel zin in, ga ik als eerste in beginnen).
Henri Troyat – Peter de Grote, Tsaar van Rusland  (Historische romans hou ik ook wel van. Deze schijnt erg te gek te zijn. Peter de Grote (1672-1725) is een boeiende persoonlijkheid, bijzonder kleurrijk en “zijn bijnaam de Grote dankt hij niet aan zijn zachtmoedigheid”. Henry Troyat wordt een groots stilist genoemd die het lezen van dit historisch boek tot een groot avontuur maakt. Ik ben benieuwd! ). 

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Boekrecensies: Dunne boekjes *** VIS – Anton Valens + The Commitments – Roddy Doyle + vakantieboeken 2014

  1. Pingback: Lezen op vakantie: Boekrecensie deel 1 Oorlog en Terpentijn (Stefan Hertmans) | Abubakari de Vries' Blog

Geef een reactie

