Amateurvoetbal rules: VV Dokkum in de VI!

Stond daar zowaar plotseling & opeens mijn ouwe club VV Dokkum in de VI. Twee paginas breed.
dokkumHet veld waar ik mijn eerste wedstrijd speelde (Dokkum c2-Amelandia c1 2-8), waar ik in 1983 kampioen werd (Dokkum c2 – Holwerd c2 7-2, 2-1 + 3-1 Abubakari de Vries!), waar ik tegen buh kwiek mijn mooiste goal scoorde (afgekeurd, door de buh kwiek buurman waar ik de winter ervoor sneeuwballen tegen het raam stond te gooien en die ons toen op sokken achterna ging, wegens buitenspel van iemand die niet aan het spel deelnam).
Daarmee hebben we trouwens ook meteen zo’n beetje al mijn voetbalhoogtepunten gehad. ūüôā
c2
Er is in die tijd een VV Dokkum kalender gemaakt. Piet Lakerveld, daar haalde ik (zittend geheel rechts) mijn voetbalplaatjes altijd!

 

En waar ik als trouwe supporter (destijds nog op zondag) Dokkum 1 in de tweede en derde (en later vierde)  klasse zag spelen. Mooie tijden,thuis altijd van de partij, soms mee naar uitwedstrijden, kampioen in de derde klasse en (dus) promotie naar de tweede klasse. Tegen clubs uit de stad/provincie waar ik nu woon zoals VVK, Velocitas, Gruno, Amicitia VMC, Oosterparkers, GRC, Leek en Noordpool. En natuurlijk ook tegen Friese clubs als Frisia, LSC, vv Leeuwarden (uut in het stadion van Cambuur), Friesland, Harlingen, Olyphia en Harkema Opeinde (waar we ooit na de wedstrijd naar bier wasemende rood aangelopen Harekieten zagen die gigantisch boos waren omdat Harkema Opeinde een 3-0 voorsprong weg had gegeven. Dokkum maakte er toen nog drie in het laatste kwartier). Of de uitwedstrijd voor de beker tegen DIO Oosterwolde, die speelden eerste klasse en Dokkum won daar met 2-3!

Bij thuiswedstrijden ¬†steevast met wat leeftijds- en teamgenoten achter de goal van de tegenstander druk doen en ¬†juichen. Ik kan mij ook de middag nog herinneren dat Ajax met 8-2 van Feyenoord won, ik had een radiootje mee, mensen vroegen mij “hoeveul staat Ajax-Feyenoord?” en wouden me niet geloven als ik de tussenstand vertelde. Maar voor de rest liet ik de radio meestal thuis. Alleen voor de Klassieker (RICARDO VAN RHIJN SUPERHELD!) maakte ik natuurlijk een uitzondering. Op zondagochtend bij het tweede kijken, daar speelde mijn broer in, of bij de A1. En anders bij Dokkum 3 of 4. Het weekend speelde zich in die jaren grotendeels af op het Harddraverspark.

Daarna ging ik een tijdje niet meer, andere interesses zoals drank en uitgaan, maar halverwege de jaren ’90 woonde ik weer dichtbij het Dokkum terrein en gingen we op zondagmiddag met katerige koppen bij VV Dokkum uitwaaien. Destijds vierde klasse en in mijn herinnering werd het steevast 6-3 voor Dokkum. Na mijn verhuizing naar Groningen hoop ik steevast op oude tijden, Dokkum in een klasse met Groninger clubs. Maar dat zit er geloof ik niet meer in.

dokkum 8283Dokkum 1982/83. Hein Keekstra op doel (en later Ate “die het nog bij Cambuur keept” de Jong), Piebe Kingma, Dickie Olivier,”Frank & Ronald” Westerhof, Wiepie Veenstra, de vedette van Dokkum 1 met zijn prachtige techniek, Harold de Groot, Hans en Jan Steringa, ¬†Moppie, Tjeerd Visser, Doede Jongsma, Jurrie Roemers, “buurman”Wim Mulder, ¬†ik kan de namen van toen nog steeds zo opdreunen. Sowieso is 1982/83 mijn best onthouden voetbaljaar, ook qua Ajax en WK’82.
Op die leeftijd (13/14) schijnt je geheugen het meest op te slaan (of maken dingen de meeste indruk, whatever) Maar dat terzijde. VV Dokkum Forever!
34(Foto Gijsbert Zijlstra, met dank voor het “lenen”)

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Abubakari de Vries vertelt & fantaseert & schrijft, Amateurvoetbal Rules, Voetbal en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Amateurvoetbal rules: VV Dokkum in de VI!

  1. Gerbie zegt:

    Prachtige herinneringen. En deja vu: Ik stond in Weerselo met een radio en een oordopje te kijken naar UD – GFC. Toen ik vertelde dat Ajax met 7-2 voorstond werden sommigen boos en mopperden ‘zeg dan helemaal niets als je het niet gewoon wil vertellen…”.

    Frisia heb ik nog een aantal jaren getraind, mooie club.

  2. Afgelopen zondag kregen jongetjes die zeiden “Feyenoord is heer & meester, het had al 4-1 kunnen staan” hetzelfde te horen.

Geef een reactie

