Boekverslag SCHURKENBLOED – JAMES CARLOS BLAKE

Nog even terug komen op Schurkenbloed. Half september schreef ik al iets van mijn enthousiasme van me af.

Schitterende cover, geweldig boek. Mooi geschreven avonturen van twee broers in de Verenigde Staten van 1845.
Een krankzinnige vader, een gefreakte moeder, een op hol geslagen zusje. Twee broers.
Vechtpartijen, geweld, hoeren, drank.
Hard, ruig, spannend.

En gelukkig nog lang niet uit! Later meer.
Maar nu al aanrader van het jaar (ja, toe maar).


Inmiddels heb ik het -helaas- wel uit. Een geweldig boek! Dat was het al en dat bleef het, ook toen ik verder las. Een historische avonturenroman in het Wilde Zuiden van Amerika.

Het begint met het verhaal van de ouders van de twee broers. Een gestoorde vader en een niet minder gekke moeder. Dat is al gelijk fantastisch geschreven, mooie anekdotisch vertelde geschiedenissen en de opmaat voor een bikkelhard verhaal over de wetteloze tijden in de VS. Het recht van de sterkste en de hardste en de gemeenste en de snelste.

Na een dramatische gebeurtenis in de familiaire sfeer gaan de broers Edward & John Little er op uit. Richting Texas, om daar een nieuw leven te beginnen. Op hun weg naar Texas beleven ze al van alles en komen ze op hun pad de nodige hard boiled cowboys, schurken, bandeloze vrouwen, wraakzuchtige bad asses en meer ruig volk tegen. Het verhaal davert door en bloed vloeit op de meest wrede en soms bizarre wijze.

De dingen gaan al snel anders dan ze verwacht hadden. In New Orleans scheiden ongewild hun wegen en pas veel later in Mexico ontmoeten ze elkaar weer in de oorlog tussen Mexico en USA.
Daarvoor is er ongelooflijk veel gebeurd. Vechtpartijen, gevangenisstraffen, ontsnappingen, een roversbende, ophangingen, oorlog, verplichte militaire dienst, gevechten met bandieten en indianen, op het nippertje aan de dood ontsnappen… het verhaal boet nog steeds niets aan spanning en sensatie en vaart in. Als een op hol geslagen mustang galoppeert het langs de vallei van dood en verderf.

Het verhaal is opgesplitst in zeven delen. Deel één is “familie”en gaat dus over hun ouders en over hun zusje en introduceert de broers. Daarna gaan ze samen op pad (deel twee) en als hun wegen zich scheiden volgt per deel hoe het de ene en dan weer de andere broer vergaat. En dat komt het verhaal nog meer ten goede. Wie de Gebroeders Sisters goed vond zal Schurkenbloed geweldig vinden. Al zijn beide boeken slechts qua onderwerp te vergelijken. Het brute en bikkelharde en niets ontziende leven wordt in Schurkenbloed op schurkenbloedstollende wijze uit de doeken gedaan en de knipoog die de Gebroeders Sisters had ontbreekt hier. Schurkenbloed is één van de geweldigste boeken die ik in jaren gelezen heb. Hoort bij de beste boeken die ik ooit las. 463 paginas avontuur, spanning en gruwelijke sensatie. Geen moment rust, het gaat aan één stuk door.

Een aanrader? Mwoah, dat kun je wel stellen. Ik baal er van dat het uit is. Al heb ik het lekker lang uit kunnen smeren omdat ik in september nauwelijks hoefde te werken en ik de meeste leesmeters op mijn werk maak. Maar ook dan komt er ooit een einde aan. Nu dus.

Overigens komt het boek uit 1997 maar werd het pas in 2014 vertaald...

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

