Abubakari leest TALK TALK – T.C. Boyle

In de serie “hoe ik er toe kwam dit boek te gaan lezen” vandaag Talk Talk van TC Boyle.
Ik las op boekmeter de synopsis van zijn nieuwe (nog te verschijnen) boek The Harder They Come
(Klik & zie hier).
Het wekte mijn interesse voor TC Boyle en dus leende ik ter kennismaking een ander boek van TC Boyle bij de biep.

Talk Talk gaat over een dove lerares die niet voor een Stopbord wacht, aangehouden en vervolgens gearresteerd wordt omdat op haar naam een hele zooi misdaden begaan blijken te zijn. Ze is slachtoffer van persoonsverwisseling, iemand heeft haar identiteit gestolen.

Het duurt een lang en zwaar en onterend weekend vol onzekerheid voor ze weer vrij komt en gaat dan met haar vriend op zoek naar de man die haar identiteit gestolen heeft omdat de politie geen tijd heeft.

Na het eerste deel van het boek wordt de identiteitsdief geïntroduceerd. Een man die dankzij creditcardfraude in luxe leeft en die na het eerste spatje nattigheid voelt en in enige paniek raakt. Terwijl hij uit de buurt van de dove lerares en haar vriend probeert te blijven komen die langzaam maar zeker dichterbij en wordt de slechterik telkens nerveuzer en kost het hem meer moeite zijn materialistische mooie vrouw redenen waarom die vervelende mensen telkens bellen en naar hem op zoek zijn op de mouw te spelden.
Een kat en muis spel door de USA volgt, zou best spannend kunnen worden, maar het duurt maar en duurt maar en er gebeurt vrij weinig.

Op zich is het best een aardig boek. Alleen neemt Boyle wel erg de tijd en verliest hij zich mij wat te veel in oninteressante details die de vaart er onnodig uit halen. Grootste nadeel vond ik het slot. Lees en leef je 300 pagina’s naar een apotheose toe, is de finale ronduit teleurstellend.

Aardig, helemaal niet slecht, maar zeker geen topper, een 6,5 op de schaal van 1-10.
Hij kan beter, zo lijkt het als ik de cijfers op Boekmeter bekijk. Daar scoort dit boek ook niet zo hoog.  Daarom geef ik Doyle het voordeel van de twijfel en ga ik dat nieuwe boek toch lezen als het in de biep ligt en anders Duyvels End, een historische roman die wel hoog scoort op boekmeter en wat op zich ook een interessanter genre is dan dit uitstapje naar het thriller genre. In het vervolg toch maar gewoon het boek wat het hoogst scoort lenen.
Maar volgens mij was dat uitgeleend en heb ik toen Talk Talk maar mee genomen.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

