Abubakari leest Ik ben Pelgrim – Terry Hayes

Een luid bejubelt en geprezen boek, IK BEN PELGRIM, van Terry Hayes. Een thriller over een voormalig geheim agent die op jacht moet naar een terrorist, de Saraceen genaamd. Ik las het in Gdansk, op vakantie.

Dik boek, bijna 750 bladzijden. De eerste helft van het boek vond ik het beste.
Hoofdpersoon Pelgrim heeft een boek geschreven over het oplossen van moordzaken en aan het begin van het boek is hij betrokken bij het onderzoek naar een bizarre moordzaak. Daarna wordt hij verder geïntroduceerd middels zijn carriére als geheim agent waar zijn ster zeer snel rijst en hij al gauw een legendarische status bereikt.

Daarnaast wordt het verhaal van de Saraceen verteld. Ook een briljant persoon. Hij vecht met de Afghanen tegen de Russen en wordt een legende onder de strijders tegen het verdorven westen. Zijn motieven worden uit de doeken gedaan, een allesbepalende gebeurtenis in zijn jeugd in Saoedi Arabië zorgt er voor dat hij de VS ten gronde wil richten. In dat deel wordt ook duidelijk wat de rol van de vrouw in Saoedi Arabië is, wat er gebeurd als je tegen de Koninklijke familie van Saoedi Arabië in gaat of daar van verdacht wordt. De horror van het leven daar wordt beschreven, de radicalisering van de Saraceen wordt inzichtelijk en begrijpelijk gemaakt.
Dat vond ik het beste deel van het boek, het deel waarin de lovende recensies waargemaakt worden.

 In het tweede deel is Pelgrim in Bodrum, Turkije terecht gekomen. Dankzij het onderzoek naar de bizarre moordzaak in het begin van het boek. Het is dan wel spannend, maar A) duurt het mij te lang allemaal en B) hangt het op een gegeven moment wel van erg veel toevalligheden aan elkaar.

Dat deel heeft genoeg spanning, daar niet van, maar het geweldige niveau van het begin wordt daarna zelden meer gehaald. Slechts de delen over de Saraceen die verder gaat met het voorbereiden van zijn zeer geraffineerd in elkaar gezette aanval op de VS blijven van hoog niveau. Maar de nadruk ligt dan al op de oplossing van de moordzaak en de jacht op de Saraceen sneeuwt wat onder.

Ik had me door enkele recensies die ik van te voren las voorbereid op een enorm hoog USA rules gehalte. Dat bleek -vond ik- uiteindelijk best nog mee te vallen. De miskleunen op alle nivo’s die terroristische aanslagen mogelijk maken zijn niet bepaald USA Rules. Dat de hoofdpersoon een superheld is, ach, dat zie je vaker in dit soort boeken, stoorde me ook niet zo. Dat er nog wat 9-11 sentiment in voor kwam, ach, ook dat stoorde me niet.

Blijft over een toch wel uitzonderlijke thriller. Vooral in het begin geweldig verteld, de goeie, schokkende en spannende verhalen, waarin de personages voor worden gesteld, volgen elkaar in hoog tempo op. Maar helaas werd het daarna wat minder en bij vlagen wat langdradig en het einde en de ontwikkelingen die tot de uiteindelijke ontknoping leidden vond ik vrij ongeloofwaardig en daarmee het slot wat teleurstellend na zo’n sterke start.

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

