Super Zaterdag in Grunn Rockcity met Godspeed You! Black Emperor en Mike Krol

Back in the days, jaren ’90, ik gok 1992 maar misschien was het ook wel 1993 of 1994, whatever. Hemelvaartsdag. In de Oosterpoort speelde Nick Cave en na afloop spoedde iedereen zich naar Vera want na Nick Cave kon je in Vera nog naar Motorpsycho. In de tijd dat de hoofdact in Vera nog tussen 11 en half 12 begon. Een (hemelvaarts) dag om nooit te vergeten. Geweldige muziekdag!

Aan die dag moest ik zaterdag denken. In de Oosterpoort kon je kiezen tussen Calexico en Godspeed You! Black Emperor en Vera verhoorde mijn gebeden en had mijn favoriete band/artiest van het moment voor zaterdagnacht weten te boeken! MIKE KROL! Ergens half september stond ie getipt in de Elpee nieuwsbrief en dat bleek bij check’n muzikale liefde op het eerste gezicht!
Rare teksten, uberlelijke hoes, vreemde zang, rauwe garagepunkachtige rock met psychedelische randen. Te gekke plaat, kort & krachtig.
Dus luisterde ik sinds half september vrijwel non stop I Hate Jazz, Trust Fund en zijn nieuwste, Turkey. Niks mooiers dan de band die je op dat moment grijs draait precies in de juiste periode live te kunnen zien.
Permalink voor ingesloten afbeelding
Nadat ik las dat ie in Vera zou komen kreeg ik op slag een nog beter humeur dan ik normaal al heb. In de 95′ minuut de klassieker verliezen dankzij een eigen doelpunt uit een onterechte vrije trap na een overtreding van Grefo Reverend Holy Dirk from Kutwijk by the Sea? Kemmij ’t verrottuh joh, zaterdag Mike Krol in Vera. Van Rookworsten eten ga je dood? Whatever, als het maar niet voor 31 oktober is dat ik er aan sterf. Kortom, ik had er ongelooflijk zin in.
Permalink voor ingesloten afbeelding
Torenhoge verwachtingen en ze werden volledig waar gemaakt. Niet het gevreesde kort maar krachtige concertje van een kwartier waarin de laatste plaat in ijl tempo er doorheen geragd werd (zoals bij Buck Biloxi in de gym in juni, krachtig maar te kort), maar gewoon in drie stieve kwartiertjes een hele hoop nummers in een no time to waste tempo.
Permalink voor ingesloten afbeelding
Kijk, daar sta ik, vooraan bij het podium, mijn favoriete basisplek bij concerten van favoriete bands

Aan de reacties op twitter te zien was ik niet de enige die het geweldig vond. De term concert van het jaar valt meerdere malen en wat misschien nog wel mooier is is dat Mike Krol op slag head over heels in love with Vera is geraakt! Die zien we dus wel weer terug!
Geweldig.
Permalink voor ingesloten afbeelding

Permalink voor ingesloten afbeelding
Abu.com bedankt alle tweeters voor hun foto’s, mag ik wel effe lenen toch?

Maar het heerlijk avondje begon dus in de Oosterpoort. Zodra ik las dat Godspeed You! Black Emperor kwam pakte ik de internetbankierpasjehouder en schafte ik me een kaart aan. Waarom het risico lopen dat het vlot uitverkoopt (hetgeen dus best mee viel) als je er graag heen wil, denk ik dan op mijn beurt.

In dezelfde (hetgeen eigenlijk wel vrij logisch is daar ik maar één jaren ’90 mee heb gemaakt) jaren 90 van die fijne hemelvaartsdag zag ik GYBE in Vera, geweldige concerten. Toen ik hoorde dat Godspeed weer tourde hoopte ik al op een terugkeer naar Groningen en dus ook hier blijdschap toen dat zo bleek te zijn. Al werd die blijdschap iets getemperd toen ik hun nieuwe plaat (een nummer wat al jaren op de setlist stond en nu op plaat was gezet) hoorde. Ik vond het bij vlagen wel goed, maar bij langere vlagen saai en eentonig.
Gold ook voor de plaat daarvoor, was ik ook niet echt kapot van. Nou ja, live zou het vast wel weer primadeluxe zijn. En anders was daar altijd nog Mike Krol, saves the day dan wel weer.

Live bleek Godspeed inderdaad weer geweldig te zijn. Twee uur in trance, soms dwaalden mijn gedachten even af, maar telkens werd ik weer terug de hypnose in getrokken. De tijd vloog, in no time was het twee uur verder. Dat is knap voor een band die bestaat uit acht stilzittende muzikanten. Okay, op de achtergrond zag je films op een groot scherm geprojecteerd, maar dan nog. Als ik mij niet vergis begonnen ze met de nieuwe plaat en volgde een keus uit alle platen van Godspeed en was de finale een nummer van hun beste plaat F♯ A♯ ∞.  Geweldig concert, super voorprogramma voor Mike Krol.

En dan was er in Vera nog Calvin Johnston (gemist, de kelder was al vol) en daarvoor nog Circa Waves en in de Oosterpoort Calexico. What a night!

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Live in Vera (Concerten), Muziek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

