Abubakari leest Bezeten Stad (Salem’s Lot) – Stephen King

Ik was laatst met mijn veellezende kind in de biep en om de biep zonder boek te verlaten vind ik altijd zonde. Terwijl mijn dochter de Young Adult afdeling plunderde stond ik bij de K van King en had ik opeens wel zin om weer eens een Stephen King boek te gaan lezen.
En bij de Stephen King boeken stond onder andere de jubileum uitgave van Bezeten Stad, in 2005 uitgegeven omdat het boek 30 jaar geleden verschenen was. Met als extra’s enkele foto’s, twee korte verhalen en geschrapte passages. Die bleken achterin te staan, daar kwam ik pas na een bladzijde of 100 achter. Daarna zo nu en dan eens een geschrapt stukje gelezen als ik daar in het boek aan toe was maar het grootste deel van de geschrapte passages heb ik gelaten voor wat het was. Ik vond Bezeten Stad (of Salem’s Lot zoals het boek origineel heet) met 508 paginas zo ook wel dik genoeg.
Salem’s Lot is het tweede boek wat Stephen King schreef, veel van zijn vroege werk had ik al gelezen, maar deze klassieker nog niet. Ik las op Boekmeter bovendien vrijwel louter lovende kritieken, dus de verwachtingen waren hooggespannen.
bbezetenstad_ls06fcStephen King neemt vaak uitgebreid de tijd om zijn setting en zijn personages te introduceren en ook in dit boek is dat het geval. De introductie duurt zo’n 125 pagina’s. Daarna komt het verhaal pas in een stroomversnelling.

Een schrijver gaat terug naar het stadje waar hij vroeger gewoond heeft en waar hij een griezelige ervaring heeft gehad. Hij ontmoet een jonge vrouw waar hij wel wat voor voelt en gaandeweg komt het hele stadje voorbij met zijn inwoners en zijn eigenaardigheden. Er verdwijnen twee kinderen, er verdwijnen nog meer mensen. Die verdwijningen vallen samen met de komst van twee mysterieuze nieuwkomers in het stadje. Tot zover in het zeer kort de eerste 125 pagina’s.

En dan gaat het loos in Salem’s Lot. Het hoe en waarom van de verdwijnende mensen wordt duidelijk en de schrijver besluit met zijn vriendin, een leraar, een jochie en nog een paar mensen op onderzoek uit te gaan en er wat aan te doen. Ze geloven aanvankelijk zelf eigenlijk nauwelijks dat hetgeen ze vermoeden echt waar is. En ontmoeten in Salem’s Lot ook weinig medewerking. Het boek gaat langzaam richting apotheose en finale die iets anders verloopt dan je zou verwachten. En toch ook weer niet.

bezetenstadOp zich vond ik het best een goed boek, King is er een meester in om een universum (of in dit geval creepy stadje met een rare geschiedenis) te scheppen en dat leest wel fijn weg. Toch had ik het gevoel dat er iets ontbrak, het was wel spannend en griezelig, maar minder spannend en horrible dan verwacht. De verwachtingen waren weer eens wat te hoog. De eerste 125 paginas waren best okay, maar het duurde me toen al net iets te lang. En toen het verhaal echt op gang kwam had ik een page turner verwacht, maar dat werd het wat mij betreft eigenlijk niet.

Desalniettemin best een prima boek, een 7 op de schaal van 1-10, maar ik had eigenlijk gehoopt op minimaal een 8,5.

Wel leuk dat er nog twee korte verhalen achteraan kwamen, het ene speelde na de gebeurtenissen in het boek, het andere ver daarvoor al. Met name het eerste verhaal ‘afzakkertje’ vond ik wel te gek. Het volgende Stephen King boek dat ik ga lezen gaat dan ook één van zijn bundels met korte verhalen worden. Goeie dingen over gelezen, dus of Satanskinderen of Duistere Krachten gaat mijn volgende King boek worden. Maar dat is voor later. Eerst nog wat boeken uit de stapel Sinterklaas en verjaardagboeken lezen. En nog wat andere boeken van de alleen maar groeiende ‘wil ik lezen’ lijst.
Een greep?
Zes Dagen – Ryan Gattis
Johnny Cash: De Biografie – Robert Hilburn
Alleen met de Goden – Alex Boogers
Hyperion – Dan Simmons
Nimmerthuis – Laird Hunt
Gefeliciteerd, Leonard Peacock – Matthew Quick
Het leven van Vernon 1 – Virginie Despentes
VuurstapelGyörgy Dragomán
Nonk Theo en de mijnen – Ferdi Schrooten
Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld – Haruki Murakami

 

 

 

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

