Live in Vera, Groningen Ben Caplan (without his Casual Smokers) (04-07)

bencaplan

Ben Caplan maakte met zijn band the Casual Smokers de plaat In the Time of the Great Remembering. En dat vind ik een erg te gekke plaat. Een mix van Folk, Rock, Blues, zigeunermuziek, klezmer en jazz met (in sommige nummers) een Tom Waits achtige grauw er over heen. Het mooie aan deze plaat vind ik onder andere het uitgebreide instrumentarium. En bij het derde nummer de zang van de dame die daar gelijk een nachtegaal ins blaue hinein staat te zingen. Ben Caplan kwam echter zonder zijn band naar Vera en dat vond ik eigenlijk wel jammer.

Ben Caplan met zijn ins blaue hinein zingende nachtegaal…

Maar volgens de Vera krant maakte dat niks uit, ook in zijn eentje zou Ben Caplan een prima show ten beste geven. Dus gewoon gaan en niks thuisblijven want thuisblijven is voor ouwe mensen of workaholics en ik ben geen van beide, dus toog ik naar Vera.

Nou is het in Vera altijd zo dat concerten altijd later beginnen dan staat aangekondigd.
Voorprogramma half negen (negen uur dus volgens mijn berekening), hoofdprogramma dus niet eerder dan 21.45 leert de ervaring. Desondanks ga ik toch vaak voor de zekerheid maar op tijd weg, om dan in een grote zaal te arriveren waar zes man/vrouw aan de bar zitten en het nog twintig minuten tot een half uur duurt voor de band begint en de zaal voller is. Omdat ik thuis nog wat te doen had was ik deze keer niet ruim op tijd, maar gewoon om vijf over half tien in Vera, had ik nog alle tijd etcetera. Nou mooi niet dus. Altijd als ik denk “ga maar eens iets later” dan begint het op tijd. Bleek ik dus al een klein kwartier en 3 nummers gemist te hebben. Mooi kut, ja.

Hoe dan ook, Ben Caplan bleek inderdaad een entertainer die de boel ook in zijn eentje gaande weet te houden. Grapje hier, praatje daar, publiek bij een liedje betrekken, klap in je handen, zing het refrein en meer van zulks. Bij sommige mensen denk je dan “fuck toch off man, clown” , maar bij Ben Caplan dacht ik dat niet. Leuke gast, goeie zanger, mooie liedjes.

Maar toch. Met band was het mooier geweest. Met wat meer nummers van de plaat (en zeker mijn favoriete nummers Southbound en Seed of Love, maar misschien had hij die al gespeeld toen ik oppe fiets zat) was het ook nóg mooier geweest. Ik hoorde namelijk vooral nieuwe nummers en non album tracks (en maar 4 of 5 nummers die ik kende). Ook mooi hoor, maar het kan dus altijd mooier.
Al met al een genoeglijk en geslaagd avondje, maar op mijn verlanglijstje staat toch dat ie in november (ofzo) weer komt, maar dan met band en dat ie dan wat meer van In the Time of the Great Remembering speelt. En van zijn nieuwe plaat die ik tegen die tijd ook van A tot Z ken. Verder niks op aan te merken hoor. Want hij deed Conduit (With arms as big as airplanes he ripped his momma’s blouse) wel gewoon. Luister (mooi nummer) en kijk maar eens (mooie clip).

Over abubakaridevries

Misantropisch regenwoudbewoner
Dit bericht werd geplaatst in Live in Vera (Concerten), Muziek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

